Nederlandse vertaling slottekst synode

Voor een Synodale Kerk: communio - participatio - missio

gepubliceerd: donderdag, 30 november 2023
Mgr. Hoogenboom nam namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie deel aan de synode

De slot­tekst van de 16e Algemene Gewone Ver­ga­de­ring van de bis­schop­pen­synode ‘Voor een Synodale Kerk: communio, participatio, missio’ is nu be­schik­baar in een Neder­landse vertaling.

De vertaling wordt onder meer gebruikt bij het ver­volg­tra­ject van deze synode in voor­be­rei­ding op de bis­schop­pen­ver­ga­de­ring die in ok­to­ber 2024 in Rome over het­zelfde thema zal wor­den gehou­den.

Drie delen

De tekst is opge­bouwd in drie delen. Het eerste deel schetst “Het gezicht van de synodale Kerk” en presen­teert de theo­lo­gische beginselen die de synodali­teit belichten en een basis geven. Het tweede deel met de titel “Allen leer­lin­gen, allen mis­sio­na­rissen” gaat over ie­der­een die betrokken is bij het leven en de zen­ding van de Kerk en hun relaties. Het derde deel heeft als titel “Banden sme­den, ge­meen­schap opbouwen”. Hier gaat het over processen en een net­werk die de uit­wis­se­ling tussen de Kerken en de dialoog met de wereld moge­lijk maken.

Punten van overeenstem­ming

In ieder hoofd­stuk van deze drie delen wor­den punten van overeenstem­ming, kwesties die behandeld moeten wor­den en voor­stel­len bij elkaar gezet. De punten van overeenstem­ming vormen de vaste punten waarop de re­flec­tie zich kan richten. De kwesties die be­spro­ken moeten wor­den, zijn de punten waar­van het nood­za­ke­lijk wordt geacht deze theo­lo­gisch, pas­to­raal en canoniek uit te diepen. De voor­stel­len geven de sporen aan die gevolgd moeten wor­den: som­mi­ge wor­den gesug­ge­reerd, andere aan­be­vo­len, weer andere met meer kracht en vastbera­den­heid verlangd.