Stemresultaten openbaar gemaakt in eindverslag synode

gepubliceerd: maandag, 20 oktober 2014

Zater­dag­avond 18 ok­to­ber, kort nadat de synode­va­ders er over had­den gestemd werd het slot­ver­slag van de bui­ten­ge­wone synode over huwe­lijk en gezin uitge­deeld aan de verzamelde pers. Voorlopig is er alleen een versie in de grond­tekst, het Ita­li­aans.

De vertaling in andere talen kost enige tijd, omdat die zorg­vul­dig moet zijn. Ook de toe­spraak die paus Fran­cis­cus ter afslui­ting van de synode heeft gehou­den, werd uitge­deeld.

Pater Lombardi, woordvoerder van het Vaticaan
Pater Lombardi, woord­voer­der van het Vati­caan

Bij­zon­der is dat in het eind­ver­slag ook zicht­baar was hoeveel synode­va­ders voor of tegen elk afzon­der­lijk punt in het do­cu­ment hebben gestemd. Dit met het oog op de grootst moge­lijke tran­spa­ran­tie, aldus de woord­voer­der van het Vati­caan pater Lombardi. Zo is te zien dat drie van de in totaal 62 punten niet de vereiste twee­derde meer­der­heid van de stemmen hebben gehaald. Voor deze punten waren meer dan een-en-zes­tig tegen­stem­men. Pater Lombardi onder­streepte na­druk­ke­lijk dat dit eind­do­cu­ment van deze synode, geen uit­ein­delijk stand­punt, maar een werk­do­cu­ment is, waar de bis­schop­pen­con­fe­ren­ties we­reld­wijd zich mee kunnen voor­be­rei­den op de gewone bis­schop­pen­synode in 2015.

De paus hield een toe­spraak ter afslui­ting van de synode, waarin hij waar­schuwde tegen meer­dere valkuilen van de theo­lo­gie zoals wettisisme, waarbij men zich laat opsluiten in de wet en wat al bekend is, zon­der zich door God te laten verrassen; ook waar­schuwde hij tegen een ‘des­tructieve goed­heid’ die door een mislei­dende barm­har­tig­heid won­den laat bestaan zon­der ze te genezen; ook had hij het over de verlei­ding om het kruis te verlaten om de mensen tevre­den te stellen; tevens waar­schuwde hij ener­zijds voor het ver­waar­lozen van het ‘depositum fidei’ (het over­ge­le­verde geloof) en ander­zijds het voor­bij­gaan aan de reali­teit. .

Een be­lang­rijk punt uit het eind­do­cu­ment is dat een twee­derde meer­der­heid van de synode­va­ders heeft gestemd voor onder­zoek naar de moge­lijk­he­den om de pro­ce­dure voor het nie­tig verklaren van een ker­ke­lijk huwe­lijk te versnellen.

Hier­on­der kunnen de Ita­li­aanse teksten wor­den gedownload in PDF.

De Engelse vertaling van beide teksten wordt een dezer dagen verwacht.