Evangelisatie-samenwerking met Hondurees aartsbisdom

gepubliceerd: zaterdag, 4 juni 2011

Kathedraal van TegucigalpaSinds enkele jaren woont de Neder­lan­der Albert Ypma in de Hondurese hoofd­stad. Met zijn inter­na­tio­nale acade­mische erva­ring is hij een ge­waar­deerd adviseur gewor­den van het aarts­bis­dom Tegucigalpa op het gebied van onder­wijs­ont­wik­ke­ling. Hij nam het ini­tia­tief om contact te leggen met zijn vroe­gere thuis­bis­dom Haar­lem-Am­ster­dam.

Uit dit ini­tia­tief is een pro­gram­ma gegroeid dat bedoeld is om elkaar weder­zijds te ver­ster­ken in de opdracht van de Nieuwe Evangeli­sa­tie. Het aarts­bis­dom Tegucigalpa is gesticht in 1561 en heeft een bewogen ge­schie­de­nis achter de rug. De hui­dige aarts­bis­schop staat voor de grote opgave om in een poli­tiek onrus­tig klimaat en in een samen­le­ving getekend door grote onge­lijk­heid in ont­wik­ke­ling en inkomen lei­ding te geven aan de katho­lie­ke kerk. Kar­di­naal Rodriguez is inter­na­tio­naal bekend als voor­zit­ter van het wereldomspannende net­werk van Caritas organi­sa­ties (de Neder­landse Caritas­orga­ni­sa­tie is Cordaid). kardinaal Oscar Andrés Rodríguez MaradiagaHij maakt zich tot speekbuis van de armen en dringt te pas en te onpas aan op het verbe­te­ren van de sociaal-econo­mische ver­hou­dingen in Honduras. Een uiterst moei­lijk moment in zijn pas­to­raat trad op in 2009 toen hij afstand moest nemen van de sociaal democra­tische presi­dent Zelaya in zijn streven om de grondwet zo te ver­an­de­ren dat hij meer dan één termijn presi­dent zou kunnen zijn.

De kerk speelt een grote rol in de Hondurese samen­le­ving die vooral bestaat uit jonge mensen. Iets min­der dan de helft van de bevol­king is jon­ger dan vijf­tien jaar, zeven­tig procent is jon­ger dan der­tig. Het land heeft zoveel jeugd weinig toe­komst te bie­den en velen zoeken hun heil elders, vooral in de Verenigde Staten. Als de vaak illegale immi­gran­ten terug­ge­stuurd wor­den belan­den zij in een uit­zicht­loze situatie met alle gevolgen van dien: werkloos­heid, armoede en bevatte­lijk­heid voor geweld en deelname aan bendes.

De kerk in Honduras is vitaal en vol mensen die graag goed willen doen. Het geloof wordt volop beleefd en de geloofs­ge­meen­schap neemt ini­tia­tie­ven om problemen aan te pakken: geloofs­vor­ming om jon­ge­ren weer­baar­der te maken, opvang en hulp voor zwerfjon­ge­ren en jon­ge­ren in kwets­ba­re omge­ving (vooral ook meisjes), hulp aan terug­ge­stuurde mi­gran­ten, ini­tia­tie­ven via onder­wijs betere kansen te bie­den.

Het bisdom Tegucigalpa wil graag laten zien hoe zij het Evan­ge­lie verstaan en beleven en wat voor hen de opdracht tot nieuwe evangeli­sa­tie betekent. Met ons willen ze onder­zoeken of we cateche­tisch ma­te­ri­aal kunnen uitwisselen, of het moge­lijk is om stu­den­ten uit Neder­land in Honduras te laten stu­de­ren, om met de hulp van Neder­landse acade­mische in­stel­lingen onder­zoek te doen naar de drijfveren achter jon­ge­ren­ge­weld.

HondurasCordaid onder­steunt het project van de con­gre­ga­tie van de Sobrinianen gericht op de be­ge­lei­ding van teruggezon­den immi­gran­ten. Ons bisdom wil graag de uit­no­di­ging aan­vaar­den om samen te onder­zoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen. De eerste stap wordt in Madrid gezet als jon­ge­ren uit Honduras en jon­ge­ren uit ons bisdom elkaar kunnen ont­moe­ten en erva­ringen kunnen uitwisselen. De missie­secre­taris bezoekt Tegucigalpa eind juni om kennis te maken en projecten te bezoeken op gebied van onder­wijs, hulp bij ondervoe­ding, opvang van zwerfjon­ge­ren. Het bezoek is voor­be­reid door een werk­groep in het bisdom Tegucigalpa.

Vraag

Als u betrokken bent bij hulp­pro­jecten in Tegucigalpa, dan komen we graag met u in contact: missie­secre­ta­riaat@bisdomhaarlem-amster­dam.nl