Pausboodschap Wereldmissiedag

Oktober - bijzondere missiemaand

gepubliceerd: woensdag, 11 september 2019

Oktober 2019 is door paus Fran­cis­cus uit­ge­roe­pen tot ‘bij­zon­dere missie­maand’. Dit om onder de gelo­vi­gen een nieuw missio­nair elan te sti­mu­leren en speciale aan­dacht te vragen voor de missie en mis­sio­na­rissen over de hele wereld.

In zijn bood­schap voor Wereld­mis­sie­dag, zon­dag 20 ok­to­ber, zegt de paus: ‘De Kerk heeft een zen­ding in de wereld: het geloof in Jezus Christus schenkt ons de juiste dimensie van alle dingen, door ons de wereld te doen zien met de ogen en het hart van God…’ De bood­schap van paus Fran­cis­cus voor Wereld­mis­sie­dag (zon­dag 20 ok­to­ber) heeft het­zelfde on­der­werp als de bij­zon­dere missie­maand: ‘Gedoopt en Gezon­den: de Kerk van Christus op missie in de wereld.’

De aan­lei­ding om dit jaar geen gewone, maar juist een bij­zon­dere missie­maand te hou­den, is het eeuw­feest van de apos­to­lische brief van paus Bene­dic­tus XV over missie: ‘Maximum Illud’ (1919). De brief is, zoals gebruike­lijk in de Kerk, vernoemd naar de ope­nings­woor­den: “Groot en heilig was de taak die onze Heer Jezus Christus, op het punt om naar zijn Vader weder te keren, aan zijn leer­lin­gen toe­ver­trouwde met de woor­den: ‘Gaat uit over de hele wereld en verkon­digt het evan­ge­lie aan heel de schep­ping’ (Marcus 16, 15). Die taak bleef niet beperkt tot het leven der apos­te­len, maar moest door hun op­vol­gers wor­den voort­ge­zet tot aan het einde der wereld.”

Serie inter­views op Katho­liek­le­ven.nl

Op ver­schil­lende manieren wordt in Neder­land aan­dacht gevraagd voor de Wereld­mis­sie­maand. Zo komt het video­ka­naal van de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie, katho­liek­le­ven.nl, met een bij­zon­dere serie video’s naar aan­lei­ding van de missie­maand. Katho­liek­le­ven.nl inter­viewt onder anderen zuster Maria Confi­dens, een slotzuster in een klooster in Utrecht en mgr. Ron van den Hout, bis­schop van bisdom Gro­nin­gen-Leeu­war­den. Deze video’s komen in ok­to­ber online.

Magazine Missie Nu

De Neder­landse Kon­fe­ren­tie voor Reli­gi­euzen, de Bis­schop­pe­lijke Vas­ten­ac­tie, Missio, de Week voor de Neder­landse Mis­sio­na­rissen en de bis­dom­men hebben voor de missie­maand een speciaal magazine uit­ge­bracht met als titel Missie Nu. Het magazine bevat portretten van mensen die op hun eigen wijze op dit moment met missie bezig zijn. Zij ver­tellen wat missie nu voor hen betekent en hoe zij zich gedoopt en gezon­den voelen. Omroep KRO-NCRV vraagt ver­der tij­dens de missie­maand onder meer aan­dacht voor dit on­der­werp in de Geloofs­ge­sprekken die uitgezon­den wor­den op zon­dag­och­tend.