Aandacht voor RK Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag

gepubliceerd: dinsdag, 7 juli 2015

Meldingen van grens­over­schrij­dend gedrag in de Rooms Katho­lie­ke Kerk kunnen in Neder­land wor­den gedaan bij het nieuwe RK Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag. Dit meld­punt is opgericht op 1 mei 2015. Om mensen hierop attent te maken zijn een affiche en ver­wijs­kaar­tjes gemaakt.

Affiche en de ver­wijs­kaar­tjes

Affiche - RK Meldpunt Grensoverschrijdend GedragHet affiche en de ver­wijs­kaar­tjes wor­den via de bis­dom­men verzon­den aan pa­ro­chies en daar­naast verspreid binnen de Kon­fe­ren­tie Neder­landse Reli­gi­euzen (KNR).

Het affiche en de ver­wijs­kaar­tjes ver­wij­zen naar de speciale web­si­te en geven aan: “Het gedrag van degenen die pas­to­raal werk­zaam zijn kan mensen in­spi­re­ren en motiveren. Wanneer dat gedrag echter grenzen overschrijdt, kan het ook aanstoot geven en het geloof van mensen ondermijnen. Het bevor­de­ren en handhaven van de sociale vei­lig­heid in de RK Kerk is van groot belang.”

Daarom wordt eenie­der die in de RK Kerk werk­zaam is opge­roe­pen zich te richten naar de Gedrags­co­de Pas­to­raat. De Gedrags­co­de Pas­to­raat geeft hel­dere kaders voor degenen die werk­zaam zijn in de pas­to­rale zorg in de R.K. Kerk en andere (vrij­wil­lige) mede­wer­kers.

Inge­steld door Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en de KNR

Het R.K. Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag werd inge­steld op ini­tia­tief van de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en het bestuur van de KNR om schen­dingen van Gedrags­co­de Pas­to­raat binnen de Kerk aanhangig te kunnen maken. Deze gedrags­co­de trad per 1 juli 2014 in wer­king. De gedrags­co­de beschrijft wat onder grens­over­schrij­dend gedrag wordt verstaan, bevat concrete normen en geeft een hel­der beeld van gepast en ongepast gedrag.

Maak er een punt van

Het voor­ko­men van grens­over­schrij­dend gedrag is van groot belang. De RK Kerk werkte eer­der dit jaar binnen het CIO (Inter­ker­ke­lijk Contact in Over­heids­zaken) mee aan de campagne ‘Seksueel grens­over­schrij­dend gedrag. Maak er een punt van’. Via deze campagne werd binnen de RK Kerk met name bij pa­ro­chie­besturen aan­dacht gevraagd voor aan­dacht voor de preventie van grens­over­schrij­dend gedrag. Ook tij­dens het Katho­lie­ke Jon­ge­ren­dag Festival (KJD) op 7 juni van dit jaar was er aan­dacht voor deze campagne.