Verklaring inzake seksueel misbruik

gepubliceerd: vrijdag, 9 maart 2012

Na de ver­schij­ning van het rapport Deetman in de­cem­ber 2011 zijn ook voor het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam een vijf­tiental namen van moge­lijke ‘daders’ van seksueel mis­bruik genoemd die formeel geleid hebben tot een klacht bij het Meld­punt Seksueel Mis­bruik RKK.

De klachten betreffen mis­bruik gepleegd tussen 1940 en 1980. Deze klachten zijn nu in be­han­de­ling en conform de pro­ce­dure wacht het bisdom dan normaal ge­spro­ken de uit­spra­ken van de klachten­com­mis­sie af om, omwille van de slacht­of­fers, de juri­dische pro­ce­dure recht te doen.

Tegen de pries­ter J.J. Starren­burg zijn de afgelopen tijd ver­schil­lende klachten van seksueel mis­bruik geuit en gemeld bij het Meld­punt Seksueel Mis­bruik RKK en het Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam. De heer Starren­burg die als pries­ter van het bisdom Haar­lem in 1991 is overle­den, was van 1941 tot 1967 rector van het weeshuis De Voor­zienig­heid in Am­ster­dam.

De eerste klachten van seksueel mis­bruik zijn in 2010 naar voren geko­men. De klachten die thans behandeld wor­den door het Meld­punt zijn aan het bisdom voor­ge­legd en door het bisdom als aanneme­lijk beves­tigd. Het is aan de klachten­com­mis­sie van het Meld­punt om de klachten gegrond te verklaren.

Gelet echter op de aard en de ernst van de klachten heeft de Bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam vooruitlopend hierop aan de slacht­of­fers via het Meld­punt ken­baar gemaakt dat de heer Starren­burg vanaf heden niet meer als pries­ter van het bisdom genoemd zal wor­den. Bij leven zou de man weggezon­den zijn uit de klerikale staat en zou hem de uit­oefe­ning van zijn pries­ter­schap ontnomen zijn. Inder­tijd is Starren­burg de ereti­tel ‘mon­seig­neur’ verleend. Ook deze titel zal in ver­band met zijn naam niet meer gebruikt wor­den.

Voor de Bis­schop, die ongeveer dezelfde leef­tijd heeft als de meeste slacht­of­fers, is dui­de­lijk dat Starren­burg inder­tijd erns­tig mis­bruik heeft gemaakt van zijn positie en van de aan hem toe­ver­trouwde kin­de­ren. De Bis­schop heeft de slacht­of­fers even­eens via het Meld­punt voor een per­soon­lijk gesprek uit­ge­no­digd om zijn medeleven te betuigen en spijt uit te spreken over het gedrag van de heer Starren­burg. Het volle­dig verhaal zal dui­de­lijk wor­den als de klachten­com­mis­sie de pro­ce­dure heeft afgerond en uit­spraak heeft gedaan.

9 maart 2012,
Pers­dienst Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam