Landelijke handreiking voor synodale gesprekken

gepubliceerd: vrijdag, 16 februari 2024
Landelijke handreiking voor synodale gesprekken

“Hoe kunnen we een meer synodale en missio­naire Kerk zijn?” De ko­men­de twee maan­den kunnen pa­ro­chies, reli­gi­euzen, katho­lie­ke leken­be­we­gingen en katho­lie­ke maat­schap­pe­lijke organi­sa­ties hierover in gesprek. De vraag wordt hen voor­ge­legd van­wege de tweede fase voor de Bis­schop­pen­synode over synodali­teit.

De Lande­lijke Werk­groep Synodali­teit die is opgericht door de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en die een brede samen­stel­ling heeft, maakte een lan­de­lijke hand­rei­king voor de gesprekken die nu gevoerd kunnen wor­den.

Vanuit de synode­ver­ga­de­ring in ok­to­ber 2023 zijn een aantal punten naar voren geko­men, waarover in de Kerk ver­der nage­dacht moet wor­den. Deze zijn be­schre­ven in het zogeheten Synthese-do­cu­ment. Dit do­cu­ment is ver­taald naar het Neder­lands (no­vem­ber 2023) en er is nu ook een samen­vat­ting gemaakt.

Thema’s

De Lande­lijke Werk­groep Synodali­teit beveelt aan om vooral de vier volgende thema’s te bespreken:

• Ver­die­ping van ons gedoopt-zijn als basis voor ons Kerk-zijn;
  • Vorming in een missio­naire Kerk;
  • Deelname aan een verwel­ko­mende Kerk;
  • Vrouwen in het leven en de zen­ding van de Kerk.

De Lande­lijke Werk­groep Synodali­teit heeft om het gesprek hierover te verge­mak­ke­lijken per on­der­werp een gesprekssheet gemaakt. Telkens is er een korte inlei­ding met vragen voor het synodale gesprek. Men kan ook ingaan op de andere on­der­wer­pen uit het inter­na­tio­nale synthese-do­cu­ment.

De wijze van gesprek die wordt voor­ge­steld, en waarover de lan­de­lijke hand­rei­king ook uitleg geeft, is “het gesprek in de Geest”. “Een synodaal gesprek is gebaat bij ont­vanke­lijk­heid, we proberen goed naar elkaar te luis­te­ren. Het is geen debat waarbij we willen bewijzen wie gelijk of onge­lijk heeft”, aldus de hand­rei­king. “Wat echt be­lang­rijk is, is dat we proberen te ont­dek­ken wat de Heilige Geest ons te zeggen heeft, en wat wij elkaar vanuit die erva­ring te ver­tellen hebben. Gebed en stilte zijn nodig in dit proces van onder­schei­ding.”

Verslagen

Pa­ro­chies, reli­gi­euzen, katho­lie­ke leken­be­we­gingen en katho­lie­ke maat­schap­pe­lijke organi­sa­ties wor­den uit­ge­no­digd om een kort ver­slag te maken van hun gesprekken en dit in te sturen. Per brief zijn zij geïn­for­meerd over het mail­a­dres dat zij hier­voor kunnen gebruiken.

De uiterste datum voor inzen­dingen is 15 april 2024. Bis­schop­pen­con­fe­ren­ties we­reld­wijd zijn name­lijk gevraagd om in mei ver­slag te doen aan het synode­secre­ta­riaat in Rome.

• In Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam coör­di­ne­ren de dekens de gesprekken in de pa­ro­chies en de ver­slag­ge­ving naar het Bisdom
  • Reli­gi­euze in­sti­tu­ten kunnen mailen naar de KNR
  • Katho­lie­ke leken­be­we­gingen kunnen mailen naar de se­cre­ta­ris van de bij­een­komsten van de katho­lie­ke leken­be­we­gingen
  • Katho­lie­ke (maat­schap­pe­lijke) organi­sa­ties kunnen mailen naar VKMO - Katho­liek Netwerk

Naast de lan­de­lijke hand­rei­king zijn op dit moment ook twee video’s be­schik­baar die een indruk geven van het synodaal gesprek. Aanvullend ma­te­ri­aal is te vin­den op de web­si­tes Luis­te­rend op Weg en rkkerk.nl. Hier vindt u ook meer in­for­ma­tie over het synodale proces alsmede de Neder­landse vertaling van het synthese-do­cu­ment, de samen­vat­ting, maar ook het bij­ge­voegde do­cu­ment. De web­si­te van het Alge­meen Se­cre­ta­riaat voor de Synode met alle synode­do­cu­menten en in­for­ma­tie over het proces is synod.va.

Wie an­ders­zins vragen heeft over deze consul­ta­tieronde in Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam kan een bericht sturen naar synode@bisdomhaarlem-amster­dam.nl

Meer in­for­ma­tie