Vervolgtraject bisschoppensynode

Landelijke Werkgroep Synodaliteit

gepubliceerd: donderdag, 1 februari 2024

De Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie heeft een speciale werk­groep, genaamd Lande­lijke Werk­groep Synodali­teit, gevraagd om te werken aan een ver­volg in de Neder­landse kerk­pro­vin­cie van het door paus Fran­cis­cus geïnitieerde synodaal proces ‘Voor een Synodale Kerk: communio, participatio, missio’. Deze werk­groep heeft als opdracht om gespreks­the­ma’s uit te werken waar­mee men onder meer in de pa­ro­chies vanaf medio februari 2024 aan de slag kan.

Dit heeft de Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie besloten nadat mgr. Hoogen­boom in de plenaire ver­ga­de­ring van no­vem­ber uit­ge­breid ver­slag had gedaan over zijn deelname aan de Bis­schop­pen­synode in ok­to­ber 2023.

Stappen­plan

Het se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode in Rome publi­ceerde op 12 de­cem­ber een stappen­plan op weg naar de tweede zit­ting van de bis­schop­pen­synode over synodali­teit die in ok­to­ber 2024 wordt gehou­den. De bis­schop­pen­con­fe­ren­ties we­reld­wijd wordt gevraagd om in mei 2024 aan het synode­secre­ta­riaat te rappor­te­ren over de vruchten van het synodaal proces in de plaat­se­lijke kerken. Alle ver­slagen samen vormen input voor het werk­do­cu­ment van de bis­schop­pen­ver­ga­de­ring in ok­to­ber 2024 te Rome.

De Neder­landse werk­groep neemt ook deze richtlijn mee in de ver­dere voor­be­rei­ding. Ze heeft ver­der als opdracht een samen­vat­ting van het synthese­do­cu­ment van de bis­schop­pen­synode aan te reiken zoals die in ok­to­ber 2023 is gehou­den. Het synthese­do­cu­ment is voor dat doel ook zo snel moge­lijk in het Neder­lands ver­taald. Deze Neder­landse vertaling is onder meer aan het se­cre­ta­riaat in Rome gezon­den en inmiddels te vin­den op de web­si­te van het synode­secre­ta­riaat. Verder is de vraag aan de werk­groep om ma­te­ri­aal te ver­zorgen ten behoeve van bij­een­komsten om op een goede manier met elkaar het gesprek in dialoog te kunnen voeren.

De lan­de­lijke werk­groep streeft ernaar om in februari pa­ro­chies, reli­gi­euze ordes en con­gre­ga­ties en andere organi­sa­ties en in­stel­lingen die gesprekken or­ga­ni­se­ren, nader te in­for­meren en uit te nodigen tot gesprek in dialoog.

Lande­lijke Wergroep Synodali­teit

De Lande­lijke Wergroep Synodali­teit is zo breed en synodaal moge­lijk samen­ge­steld en bestaat uit de volgende personen:

Namens de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie:

• J. van den Hende
  • Th. Hoogen­boom

Namens de Kon­fe­ren­tie van in Neder­land geves­tigde Reli­gi­euzen (KNR):

• abdis P. Four­mentin ocso van de Abdij O.L.Vr. van Koningsoord

Overige werk­groeple­den:

• dr. K Schelkens, Tilburg School of Catholic Theology
  • pater dr. R Steenvoorde OP
  • L. van Oordt
  • K. Bornhijm OP, van project Luis­te­rend op Weg