Volgende fase Synode over synodaliteit

gepubliceerd: woensdag, 19 april 2023

Slotdocument continentale fase EuropaDe volgende fase van de Synode over synodali­teit is aangebroken. Na de con­ti­nen­tale fase volgt de uni­ver­se­le fase die plaats gaat vin­den in ok­to­ber 2023 en ok­to­ber 2024.

Obstakels tij­dens con­ti­nen­tale fase

In februari en maart is op zeven continenten een synodale bij­een­komsten gehou­den in het kader van de Synode. Elk continent had zo zijn eigen uit­dagingen. In Oceanië was het zomer­va­kan­tie, zijn de afstan­den tussen de ver­schil­lende eilan­den enorm en hebben mensen visa nodig om samen te komen, wat op de korte termijn nau­we­lijks te rea­li­se­ren is. In het Midden-Oosten werd de bij­een­komst in Beiroet onder­bro­ken door de aard­be­ving, en namen mensen deel uit vele ver­schil­lende katho­lie­ke, oriëntaalse en orthodoxe kerken. In Europa spreken de deel­ne­mers zoveel ver­schil­lende talen dat het meren­deel van hen zich moest red­den in een vreemde taal, ondanks de live vertaling die struc­tu­reel voor­zien was in vijf talen.

Zeven slot­do­cu­menten

Deze en andere hobbels wer­den overwonnen en de zeven Slot­do­cu­menten zijn ge­pu­bli­ceerd op de synode-web­si­te van het Vati­caan. Onderaan dit bericht vindt u het do­cu­ment van Europa. Het is een boekje in het Ita­li­aans en het Engels en bevat het slot­do­cu­ment, de slotnota van de bis­schop­pen, de lijst van deel­ne­mers en het pro­gram­ma van de bij­een­komst.

Uni­ver­se­le fase

Op basis van het eerste werk­do­cu­menten en deze con­ti­nen­tale ver­slagen wordt op dit moment in Rome gewerkt aan een nieuw Werk­do­cu­ment voor de uni­ver­se­le fase. Die uni­ver­se­le fase bestaat uit twee bis­schop­pen­con­fe­ren­ties die in Rome wor­den gehou­den in ok­to­ber 2023 en in ok­to­ber 2024.

Mgr. Hoogen­boom en eventueel Mgr. Hendriks

Namens de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie zal mgr. Th. Hoogen­boom, hulp­bis­schop van het aarts­bis­dom Utrecht, deel­ne­men aan de eerste bij­een­komst. Mgr. J. Hendriks is zijn eventuele plaats­ver­van­ger.