Update corona-maatregelen

gepubliceerd: donderdag, 1 oktober 2020
foto: Videoframe YouTube
Update corona-maatregelen

Naar aan­lei­ding van de pers­con­fe­ren­tie van de Neder­landse over­heid op 28 sep­tem­ber 2020 en de daarop­volgende ont­wik­ke­lingen wordt de vraag gesteld of er gevolgen zijn voor het ker­ke­lijke protocol.

Al tij­dens de pers­con­fe­ren­tie werd door premier Rutte een uit­zon­de­ring gemaakt voor kerken, wat gezien de latere publi­ca­ties op rijksover­heid.nl betekent dat voor li­tur­gische vie­rin­gen in kerk­ge­bouwen geen beper­king geldt voor het aantal aanwe­zigen, zolang de an­der­halve meter gehand­haafd kan wor­den. Let wel: dit geldt alleen voor li­tur­gische vie­rin­gen, niet voor andersoor­tige bij­een­komsten in of bij een kerk­ge­bouw.

Mondkapjes

Sinds 30 sep­tem­ber 2020 geldt tevens het dringende advies om niet-medische mondkapjes te dragen in alle publieke binnen­ruim­tes. Hoewel kerk­ge­bouwen niet bij name wor­den genoemd, neemt het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam dit dringende advies over en verzoekt de pa­ro­chies dit onder de aan­dacht te brengen bij de kerk­gan­gers. Zoals het advies van de over­heid zelf stelt, kunnen mensen hiertoe echter niet ge­dwon­gen wor­den. Op dit moment bepaalt het advies dat het mondkapje gedragen wordt tij­dens bewe­gingen door een ruimte, wat betekent dat wanneer mensen hun plaats in de kerk hebben bereikt zij het mogen afzetten.

Ventilatie en verwar­ming

De berichten van de Neder­landse over­heid en het RIVM spreken vaker over ventilatie, in het bij­zon­der in samenhang met koorzang. De aanvullende richt­lij­nen van het RIVM hierover vindt u hier. De ver­wach­ting is dat hierover vanuit de Neder­landse Bis­schop­pen nog nadere in­for­ma­tie volgt, mede omdat nu het kou­der wordt ook de vraag wordt gesteld of een verwar­mings­sys­teem met interne luchtcirculatie veilig is. Vooralsnog is het advies wanneer bij het verwar­mings­sys­teem van de kerk sprake is van een interne luchtcirculatie deze uit te schakelen wanneer de vie­ring begint.

Kerst­mis

Veel vragen wor­den inmiddels gesteld over de moge­lijk­he­den van vie­rin­gen rond Kerst­mis. Het is dui­de­lijk dat nu nog niet te overzien is hoe de situatie be­tref­fen­de corona zal zijn tegen het einde van het jaar. Het protocol van de Neder­landse Bis­schop­pen voorziet op dit moment dat maximaal één vie­ring per dag­deel kan plaats­vin­den, zodat de kerk voldoende geven­ti­leerd en indien nodig gereinigd kan wor­den. Dat zou betekenen dat slechts één Nacht­mis moge­lijk is. De ver­wach­ting is echter wel dat hierover vanuit de Neder­landse Bis­schop­pen nog aanvullende in­for­ma­tie zal volgen, maar voor nu doet het bisdom een dringend beroep op pa­ro­chies om de vie­rin­gen rond Kerst­mis nog niet de­fi­ni­tief te plannen en zeker niet als zodanig bekend te maken. Dat maakt aanpas­singen immers moei­lijk. Moge­lijk zal wor­den bepaald dat een bepaalde tijds­pe­rio­de in acht geno­men moet wor­den tussen vie­rin­gen, wat gelegen­heid geeft om de kerk voldoende te ventileren en wellicht de kerk­banken te reinigen.

Dit alles is echter nog ondui­de­lijk, we vragen daarvoor van pa­ro­chies enig geduld.

Protocollen

De protocollen “Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter” d.d. 10 juli 2020 zijn nog altijd gel­dend:

Tenslotte wijzen we op de gewone adviezen en voor­schriften van over­heid en RIVM, die gevolgd dienen te wor­den.