Veelgestelde vragen over coronaprotocol

‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’

gepubliceerd: zaterdag, 23 mei 2020

Na de publi­ca­tie van het protocol ‘ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’ op 20 mei, zijn er bij het Se­cre­ta­riaat Rooms-Katho­liek Kerk­ge­noot­schap (SRKK) meer­dere vragen binnenge­ko­men. Drie veel­ge­stelde vragen wor­den hier­on­der beant­woord.

1) Waarom publi­ca­tie van het protocol daags voor Hemel­vaart?

Ener­zijds was vanuit de pa­ro­chies en in­stel­lingen de druk groot om de maat­regelen snel bekend te maken. Ander­zijds hield de over­heid bij de aan­ge­kon­digde ver­soe­pe­lingen op 6 mei 2020 nog een slag om de arm voor wat betreft de datum van 1 juni. Het was uit­ein­delijk op dins­dag­avond 19 mei 2020 dat de over­heid de­fi­ni­tief aangaf de aan­ge­kon­digde ver­soe­pe­ling per 1 juni 2020 niet te gaan terugdraaien. Op woens­dag 20 mei kwamen de dio­ce­sane bis­schop­pen in ver­ga­de­ring bijeen en wer­den de voor­be­reide protocollen de­fi­ni­tief vast­ge­steld. Diezelfde avond is een begin gemaakt met het ver­sprei­den van de protocollen naar de pa­ro­chies en in­stel­lingen.

De negen dagen van Hemel­vaart op weg naar Pink­ste­ren geven ons als Kerk de gelegen­heid om ter voor­be­rei­ding van de nieuwe start in ge­za­men­lijk­heid te bid­den om de Heilige Geest, om wijs­heid en de nodige zorg­vul­dig­heid terwille van de vei­lig­heid.

De bis­schop­pen vin­den een gelei­de­lijke herstart in de kerken en in­stel­lingen be­lang­rijk. Dit biedt de tijd om vanaf 1 juni het vieren een aantal dagen in de nieuwe situatie en in ge­za­men­lijk­heid te oefenen. Vanaf zon­dag 14 juni, het hoog­feest van Sacra­ments­dag, wordt ver­vol­gens weer de Heilige Communie uit­gereikt. In de maand juni wordt gevierd met maximaal 30 aanwe­zigen en vanaf 1 juli met maximaal 100 mensen, wanneer dit ter plaatse moge­lijk is.

2) Hoe is het protocol tot stand geko­men?

De bis­schop­pen hebben in voort­du­rende afstem­ming met elkaar gewerkt aan de opstelling van het protocol. Daarbij is steeds gekeken naar concrete vragen over waar­dig en li­tur­gisch passend vieren binnen de kaders van de Katho­lie­ke Kerk, naar de bepa­lin­gen van de Neder­landse over­heid en is reke­ning gehou­den met inzichten van des­kun­digen (virologen). Daarbij is ook gekeken naar protocollen die ont­wik­keld wer­den of zijn door andere bis­schop­pen­con­fe­ren­ties en in andere lan­den.

Het opstellen van drie on­der­schei­den protocollen (gelo­vi­gen, be­die­naren, kerk­ge­bouwen) maakt dui­de­lijk dat de bis­schop­pen zien dat spe­ci­fie­ke be­trok­ken­heid en verant­woor­de­lijk­heid van allen in pa­ro­chies en in­stel­lingen cruciaal zijn bij de voort­gang van het ker­ke­lijk leven en dat er veel wordt gevraagd waar het gaat om samen­wer­king en afstem­ming ter plaatse met het oog op vei­lig­heid en de nodige zorg­vul­dig­heid.

3) Hoe kijken de bis­schop­pen nu naar de periode vanaf februari en naar de tijd die voor ons ligt?

De bis­schop­pen hebben ondervon­den hoe hef­tig deze periode van corona is en hoe intens de inzet en be­trok­ken­heid is van veel gelo­vi­gen, van pries­ters en diakens en anderen die mee­werken in het pas­to­raat en de diaconie, in pa­ro­chies en in­stel­lingen. Voor die inzet zijn ze dank­baar en ze hopen daarop ver­der te kunnen bouwen.

Het verlangen om te kunnen samen komen voor de vie­ring van de Eucha­ris­tie en de Heilige Communie te kunnen ont­van­gen is groot. Het deed en doet pijn dat dit niet kon. Ook is er teleur­stel­ling voel­baar bij geloofs­leer­lingen, bij ouders die hun kind ten doop wil­den hou­den, bij eerste com­mu­ni­can­ten en vor­me­lin­gen. Er zijn huwe­lijksstellen die besloten om hun huwe­lijks­vie­ring uit te stellen.

Schrijnend zijn de situaties waarin mensen afscheid moesten nemen van hun dier­ba­ren die stierven, dikwijls gerela­teerd aan het corona­vi­rus. Extra moei­lijk was dat een uit­ge­breide uit­vaart in kerken niet moge­lijk was. Er was een onbestemd gevoel dat men niet echt toe kwam aan rouw en verdriet.

Veel pries­ters hebben in trouw aan hun dienst­werk het vieren van de Eucha­ris­tie van dag tot dag voort­ge­zet, dikwijls ook met facili­teiten middels strea­ming. Het opdragen van de Heilige Mis, hoe­zeer ook achter gesloten deuren, is en blijft van vitaal belang voor de opbouw van de Kerk, voor de noden in Kerk en wereld.

Ook al waren publieke vie­rin­gen niet moge­lijk, in veel pa­ro­chies en in­stel­lingen bleven pries­ters, diakens, en anderen die mee­werken in het pas­to­raat en ook tal­loze vrij­wil­li­gers actief en crea­tief om in situaties van afstand en een­zaam­heid de pas­to­rale zorg en de diaconale inzet van de Kerk concreet door te zetten en zo de zen­ding van de Kerk gestalte te geven.

Samen blijven bid­den is be­lang­rijk

De ver­soe­pe­ling vanaf 1 juni 2020 betekent niet dat alle zorgen om de versprei­ding van het virus nu voorbij zijn. De bis­schop­pen hebben met elkaar de hoop uit­ge­spro­ken dat met behulp van het protocol ‘ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’ goede stappen kunnen wor­den gezet in de pa­ro­chies en in­stel­lingen van de Neder­landse kerk­pro­vin­cie om li­tur­gische vie­rin­gen met actieve deelname van de gelo­vi­gen op zorg­vul­dige wijze moge­lijk te maken en dat besmet­tingen achterwege zullen blijven. Het is nog niet te zeggen hoe lang het protocol blijft gel­den. Verdere ont­wik­ke­lingen met betrek­king tot het virus zijn op dit moment niet dui­de­lijk. Zodra ver­an­de­ringen ten goede moge­lijk zijn, wor­den deze ge­com­mu­ni­ceerd. Het kan echter ook zijn dat er stappen terug gezet moeten wor­den.

De bis­schop­pen zijn blij dat er weer per­spec­tief is op het samen kunnen vieren van de Heilige Mis, aan­vanke­lijk met 30 en hope­lijk vanaf 1 juli met 100 gelo­vi­gen. Het is be­lang­rijk om samen te blijven bid­den dat er een vaccin wordt gevon­den en we­reld­wijd een einde komt aan de pandemie.