Naar elkaar omzien, gastvrij zijn en inspirerende vieringen

gepubliceerd: vrijdag, 17 januari 2020
foto: Ramon Mangold
Naar elkaar omzien, gastvrij zijn en inspirerende vieringen

Actieve kerk­gan­gers van pro­tes­tantse- en katho­lie­ke ach­ter­grond kiezen ‘naar elkaar omzien’ als de be­lang­rijk­ste meer­waarde van hun plaat­se­lijke kerk of pa­ro­chie. Vlak daarna volgt ‘gastvrij en open zijn voor gasten’ en op drie staat ‘in­spi­re­rende vie­rin­gen’. Dat blijkt uit de peiling van Actie Kerk­ba­lans 2020, waarbij res­pon­denten der­tien waar­den van de lokale kerk een cijfer kon­den geven.

“Het sociale aspect van kerk­zijn wordt hoog ge­waar­deerd door kerk­gan­gers. De kerk is een ge­meen­schap waarin mensen zich met elkaar verbon­den weten, waar ze het fijn vin­den dat er aan­dacht voor elkaar is, ook als iemand bij­voor­beeld door ziekte lange tijd niet kan komen. Een ander aspect van kerk­zijn dat wordt ge­waar­deerd is de geloofs­be­le­ving: waar­den als de ont­moe­ting met God,  en in­spi­re­rende vie­rin­gen scoren ook hoog. Het zijn juist deze aspecten die een kerk on­der­schei­den van andere organi­sa­ties,” aldus Anna Kruse, woord­voer­der Actie Kerk­ba­lans.

Uit­kom­sten

“Met de peiling willen we ie­der­een aan het denken zetten over de meer­waarde van de lokale kerk,” aldus Kruse. Als be­lang­rijk­ste waarde komt naar voren naar elkaar omzien, meteen gevolgd door gastvrij zijn. Op drie komt in­spi­re­rende vie­rin­gen, gevolgd door aan­dacht voor kin­de­ren en tieners met op vijf ruimte voor ont­moe­ting met en aanra­king door God. Met een uitsplit­sing naar katho­lie­ken en pro­tes­tan­ten waar­de­ren de eersten de waar­den gerela­teerd aan de geloofs­be­le­ving het hoogst terwijl de pro­tes­tan­ten de sociale kant van kerk­zijn het be­lang­rijkst vin­den.

De deel­ne­mers werd ook gevraagd welke waar­den zij het meest van toepas­sing vin­den op de eigen kerk. Hier scoren de waar­den voor geloofs­be­le­ving gemiddeld hoger dan de waar­den voor ge­meen­schap.

1. Het vieren van sacra­menten
  2. Levensgebeur­te­nissen vieren en delen
  3. Ont­moe­ting met God
  4. Lezen en uitleg van de Bijbel
  5. Gastvrij zijn

Trouwe kerk­gan­gers

Voor het eerst werd de peiling gehou­den onder breed publiek, 1.403 actieve kerk-/pa­ro­chie­be­zoekers vul­den de online enquête in. Anna Kruse: “Ongeveer de helft van de res­pon­denten was katho­liek, de andere helft pro­tes­tants. We spreken van actieve kerk­gan­gers: 75% van de deel­ne­mers bezoekt al lan­ger dan elf jaar naar zijn/haar kerk en 81% doet vrij­wil­li­gers­werk.”

Pers­pre­sen­ta­tie

De volle­dige uit­komst van de peiling wordt ge­pre­sen­teerd tij­dens de lan­de­lijke pers­pre­sen­ta­tie van Actie Kerk­ba­lans. Deze vindt plaats op vrij­dag 17 januari van 10.00 uur tot 13.00 uur in het Catha­rij­neconvent te Utrecht. Een reactie op de uit­kom­sten wordt gegeven door gods­dienst socioloog dr. Theo Schepens, die onder meer ingaat op de vraag waarom de liefde voor de naaste gemiddeld be­lang­rijker wordt gevon­den dan de liefde voor God.

Actie Kerk­ba­lans

Actie Kerk­ba­lans is de grootste lan­de­lijke fond­sen­werf­ac­tie in Neder­land. De plaat­se­lijke kerken van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tante Kerk in Neder­land, de Evan­ge­lische Broe­der­ge­meen­te en de Oud-Katho­lie­ke Kerk vragen in de actieweken van 18 januari t/m 4 februari 2020 al hun leden om een bijdrage voor de eigen kerk.

Download rapport