Vijf tips voor een AVG-proof KerkBalans

gepubliceerd: donderdag, 17 januari 2019
Vijf tips voor een AVG-proof KerkBalans

Ook bij de Actie Kerk­ba­lans die zater­dag 19 januari van start gaat is het van groot belang dat mede­wer­kers en vrij­wil­li­gers die zich bezig hou­den met het aan­schrij­ven van ver­schil­lende groepen pa­ro­chi­anen zich bewust zijn van de de regels rond de Algemene Veror­dening Gege­vens­be­scher­ming (AVG).

Een eerste basale vraag is daarbij: mogen pa­ro­chi­anen bena­derd wor­den om mee te doen met Actie Kerk­ba­lans? Dit mag: een pa­ro­chie mag haar leden bena­de­ren om te geven voor Actie Kerk­ba­lans. Het bena­de­ren van pa­ro­chi­anen met de vraag of ze de pa­ro­chie finan­cieel willen onder­steunen is een gerecht­vaar­digde ac­ti­vi­teit die past bij de taken die de pa­ro­chie als geloofs­ge­meen­schap uit­voert.

Vijf tips

Hier volgen een aantal tips om er voor te zorgen dat de Actie Kerk­ba­lans AVG-proof wordt uitge­voerd:

1. Zorg dat de leden­ad­mi­ni­stra­tie juist en actueel is. Heeft iemand zich name­lijk uitge­schre­ven of ken­baar gemaakt geen post meer van de pa­ro­chie te willen ont­van­gen, dan mag de pa­ro­chie deze mensen niet meer bena­de­ren voor Actie Kerk­ba­lans.
  2. In­for­meer mede­wer­kers en vrij­wil­li­gers over hoe zij zorg­vul­dig omgaan met per­soons­ge­ge­vens. Als bezorg­lijsten wor­den uitgeprint, zorg er dan voor dat niet meer personen op de (bezorg)lijst terecht­ko­men dan nodig om de brief te versturen.
  3. Het is goed om in beeld te brengen hoe veel bezorg­lijsten er wor­den uitgeprint en aan wie deze wor­den verstrekt. Zijn de lijsten niet meer nodig? Dan wor­den ze vernie­tigd.
  4. Vermeld op de pa­ro­chie­web­site en/of de brief waar pa­ro­chi­anen terecht kunnen met vragen over het gebruik van hun per­soons­ge­ge­vens.
  5. Gaat er iets fout bij de bezor­ging van brieven? Controleer of er sprake is van een datalek en neem maat­regelen om fouten te her­stel­len.

Privacy­ver­kla­ring

Be­lang­rijk is ook dat op de web­si­te van de pa­ro­chie de privacy­ver­kla­ring te vin­den is. De nieuwste model­ver­sie van deze ver­kla­ring vindt u hier: