Bisschop schrijft pastorale brief aan gelovigen over kindermisbruik

gepubliceerd: donderdag, 11 maart 2010

De bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, mgr. dr. J.M. Punt, heeft een her­der­lijke brief ge­schre­ven aan de gelo­vi­gen in zijn bisdom over het seksuele mis­bruik van kin­de­ren in in­stel­lingen van de katho­lie­ke Kerk. Deze brief zal het ko­men­de week­ein­de in alle kerken van het bisdom wor­den voor­ge­le­zen.

Mgr. Punt schrijft pastorale brief aan gelovigen over kindermisbruikMgr. Punt schrijft, zich “geschokt en beschaamd” te voelen. Hij wijst erop dat verreweg het grootste deel van de mel­dingen die nu gedaan wor­den, betrek­king hebben op de periode van vóór 1970: “Uit wat tot nu toe naar boven is geko­men moeten wij erkennen dat er struc­tu­reel erns­tige fouten hebben gezeten in het toen­ma­lige opvoe­dings­sys­teem. De grote afstand tussen leraar en leer­ling, de geringe controle en het verre­gaand ont­bre­ken van sensibili­teit voor deze gevaren, heeft het moge­lijk gemaakt dat een - welis­waar kleine - groep paters, broe­ders en zusters met een verstoorde seksua­li­teit, jarenlang toch vele slacht­of­fers heeft kunnen maken, en kin­de­ren voor hun leven heeft getekend.”

De eerste aan­dacht, aldus de bis­schop moet uiter­aard uit­gaan naar de slacht­of­fers: “Onze bij­zon­dere zorg geldt daarbij degenen, van wie het leed soms nooit door de Kerk is gezien en erkend, en waarbij de daders vaak al zijn overle­den. Wij willen hen alsnog de volle erken­ning geven van de vaak levenslange gees­te­lij­ke won­den die hen zijn toe­ge­bracht, en van de schuld die de Kerk in haar geheel hier­voor draagt.”

Vandaar dat nu, terecht, de veront­waar­diging in de samen­le­ving aller­eerst naar de katho­lie­ke kerk uitgaat, en naar deze “zwarte bladzijde”uit haar ge­schie­de­nis. Maar daarbij mag men de ogen niet sluiten voor wat er vandaag gebeurt in de hele samen­le­ving. “Kinder­mis­bruik is in onze tijd een maat­schap­pe­lijk drama gewor­den met een enorme omvang. Elk jaar zijn er in Neder­land duizen­den klachten. Men vermoedt dat het slechts het topje van de ijs­berg is. Ook al deze slacht­of­fers hebben er recht op dat hun leed wordt gezien en hun stem gehoord. Vele ge­zin­nen zijn ontwricht. De samen­le­ving is extreem geseksualiseerd.”

Ten aanzien van de hui­dige situatie in de kerk geeft de bis­schop een over­zicht van de maat­regelen die de Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie in de afgelopen 15 jaar heeft geno­men.
Hij roept de gelo­vi­gen op tot hulp aan en gebed voor de slacht­of­fers, maar ook tot waar­de­ring voor de “overgrote meer­der­heid van onze pries­ters, broe­ders en zusters die zich met hun hele leven inzetten voor God en mensen”.

Verdriet en schaamte blijven, aldus de bis­schop. “Bovenal bid ik met u voor de slacht­of­fers, dat zij kracht vin­den om hun pijn­lijke erva­ring te ver­werken.”

Lees hier de volle­dige brief