Kerkbalans feestelijk ingeluid

gepubliceerd: dinsdag, 19 januari 2016

De Actie Kerk­ba­lans startte dit jaar, voor het eerst, in heel het land met inluid­mo­menten waarbij vrij­wil­li­gers in hun plaat­se­lijk kerk of kerken samenkwamen. De reacties zijn en­thou­siast: het waren fees­te­lij­ke en aan­ste­ke­lijke momenten waarbij bekende Neder­lan­ders het belang van de kerk onder­streepten door de klok te lui­den.

Tot het einde van de maand zijn duizen­den vrij­wil­li­gers actief om onder inge­schre­ven leden van de deel­ne­mende kerken geld in te zamelen voor hun plaat­se­lijke ge­meen­te of pa­ro­chie.

De bijdrage van kerk­le­den is hard nodig voor de lokale kerken. Bekende Neder­lan­ders zoals Piet Hein Donner, Annemarie Jorritsma, Addy van den Krommenacker, Henk Kroes en Sabine Uitslag gaven daarom het startsein van de actie door in ‘hun’ plaats de kerkklok te lui­den. Daar­mee onder­schre­ven ze op per­soon­lijke wijze de maat­schap­pe­lijke bete­ke­nis van de kerk.

Brede finan­ciële basis

foto: Willeke Verhoeven
Bron: inluid­mo­ment Almere
Annemarie Jorritsma luidt de actie Kerkbalans in in Almere
Annemarie Jorritsma luidt de actie Kerk­ba­lans in
in Almere

In Almere legde oud-burge­mees­ter Jorritsma de nadruk op het belang van kerken bij rampen- en crisis­be­strij­ding. “Zeker na een ramp of bij een crisis zijn kerken ont­zet­tend be­lang­rijk om mee te doen met de opvang of de nazorg aan mensen die getroffen zijn. Verder weet ik dat de kerken in Almere nu ook actief zijn bij de hulp aan de vluch­te­lingen uit ‘ons AZC’, bij­voor­beeld door allerlei ac­ti­vi­teiten te or­ga­ni­se­ren. Kerk­ba­lans helpt de kerken om deze rol te vervullen. Want niets gaat zon­der geld. Deze actie zorgt dat er een brede finan­ciële basis is voor het be­lang­rijke werk dat de kerk ten behoeve van de eigen leden doet, maar ook ten behoeve van de gehele ge­meen­schap verricht. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij.”

De Kerk in beeld

Kerken zijn in de eerste plaats be­lang­rijk om het geloof in God te delen, om mooie momenten met elkaar te vieren en moei­lijke momenten met elkaar te ver­werken. Uit cijfers van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk en de Pro­tes­tantse Kerk in Neder­land blijkt dat jaar­lijks 50.000 mensen door pas­to­raal mede­wer­kers onder­steund wor­den bij rouwver­wer­king; 314.000 ouderen en zieken krijgen bezoek van iemand uit de kerk; 80.000 mensen komen naar inloop­och­ten­den of -mid­da­gen en 23.000 jon­ge­ren bezoeken jeugd­avon­den. Ruim 2.000 dia­co­nieën steunen de voedsel­bank en dia­co­nieën beste­den ruim 1,6 miljoen uur aan finan­ciële onder­steu­ning van mensen.