Afsluiting synodale gesprekken

gepubliceerd: vrijdag, 17 mei 2024

Vrij­dag 17 mei is de synthese van de synodale gesprekken in ons bisdom ge­pu­bli­ceerd. Hier­on­der staat de korte toe­spraak die Mgr. Jan Hendriks hield bij de pre­sen­ta­tie. Onderaan dit bericht kan het rapport wor­den gedownload.

Wapen Mgr. Hendriks

Broe­ders en zusters, beste mede­ge­lo­vigen,

Vandaag wor­den de syntheses ge­pu­bli­ceerd van de synodale gesprekken die de afgelopen maan­den in ons eigen bisdom zijn gehou­den en - lan­de­lijk - van de gesprekken die in alle Neder­landse bis­dom­men plaatsvon­den.

Ik wil aller­eerst allen heel harte­lijk bedanken die aan de gesprekken hebben mee­ge­daan; ook dank ik mw. Corine van der Loos, staf­func­tio­na­ris Caritas van ons bisdom, die de consul­ta­tie in ons bisdom heeft ge­coör­di­neerd.

De open en luis­te­rende hou­ding van de deel­ne­mers maakte dat gesprekken over soms moei­lijke thema’s wer­den gevoerd op een wijze die bijdroeg aan onderling verstaan en ver­die­ping van geloof. Daardoor geraakten de gesprekken niet in een dis­cus­sie­sfeer die alleen tegen­stel­lingen verscherpt. Dat is heel be­lang­rijk want het gaat er uit­ein­delijk om dat we samen de heilige Geest leren verstaan en wat die Geest aan de kerk leert (vgl. Apc. 2, 29), niet om de bevesti­ging van het eigen gelijk.

Die open­heid en luis­te­rende hou­ding is terug te vin­den in de synthese, die zo goed moge­lijk weer wil geven wat in de gesprekken is ver­woordt en opgemerkt.

Som­mi­ge deel­ne­mers aan de gesprekken hebben de vrij­heid om over on­der­wer­pen te spreken voor­heen vaak gemist. Hierin speelt onge­twij­feld de span­ning een rol die we voelen tussen ener­zijds de katho­lie­ke ge­loofs­leer, de geest van de tijd waarin we leven en de per­soon­lijke geloofsweg die ieder gaat en waarin we steeds mogen groeien op ons eigen tempo.

Alles mocht in de synodale gesprekken gezegd wor­den, zon­der dat er meteen theo­lo­gische be­schou­wingen of leer­stel­lingen van het katho­lie­ke geloof tegen­over wer­den gezet. De gesprekken wer­den in hun eigen waarde gelaten en zo, op die­zelfde manier, bie­den we ook de syntheses aan die zullen wor­den mee­ge­no­men in het we­reld­wijde geloofs­ge­sprek van de synode die in ok­to­ber in Rome plaats­vindt en waar­van de re­sul­taten aan de paus zullen wor­den aan­ge­bo­den.

Zeker in deze dag voor het Pinkster­feest willen we voor dit synodaal proces en voor onze eigen geloofsweg bid­den om de gaven van de heilige Geest, met het gebed van de Pinksternoveen:

Kom, Heilige Geest,
vervul de harten van uw gelo­vi­gen
en ontsteek in hen het vuur van uw liefde.
Zend uw Geest uit en alles zal her­schapen wor­den.
- En Gij zult het aanschijn van de aarde vernieuwen.

Laat ons bid­den
God, Gij hebt de harten van de gelo­vi­gen
door de ver­lich­ting van de Heilige Geest on­der­we­zen:
geef dat wij door die Heilige Geest
de ware wijs­heid mogen bezitten,
en ons altijd over zijn vertroos­ting verblij­den.
Door Christus onze Heer.
Amen.

Van harte wens ik U een gezegend Pinkster­feest! En bidt alstublieft voor de Paus, voor het wel­slagen van de synode en in deze dagen ook voor de beide wij­de­lin­gen die op zater­dag na Pink­ste­ren in onze ka­the­draal de heilige pries­ter­wij­ding zullen ont­van­gen.

Haar­lem, 17 mei 2024

+ Johannes Hendriks