Bonifatiusinstituut begint met 22 nieuwe studenten

gepubliceerd: zaterdag, 27 augustus 2011

Zater­dag 27 au­gus­tus is het studie­jaar van het St. Bonfatius-instituut op De Tilten­berg in Vo­ge­len­zang geopend met 22 nieuwe stu­den­ten. Dit is het hoogste aantal nieuwe stu­den­ten sinds de erken­ning van het Instituut in 2008. Op 15 ok­to­ber aanstaande viert het St. Boni­fa­tius-instituut zijn 12½ jarig bestaan met een symposium over Kerk en Media waaraan onder meer Antoine Bodar mede­wer­king verleent.

Hulp­bis­schop mgr. J. van Burg­ste­den sss was de hoofd­cele­brant in de ope­nings­mis en gaf de cursisten mee dat de studie en de vor­ming concreet moesten wor­den in de liefde en in vurig­heid. “Hoe zie ik de Kerk? Niet de atheïsten zijn te vrezen, niet degenen die alles zelf beter weten, maar de lauwen”, aldus de bis­schop. Na de Eucha­ris­tie­vie­ring be­gon­nen de colleges, onder­bro­ken door de mid­dag­maal­tijd en de vespers. De eerste studie­dag werd besloten met een barbecue.

Het Sint Boni­fa­tius-instituut is een Hoger Instituut voor Gods­dienst­we­ten­schap­pen met ongeveer tach­tig stu­den­ten. Via een parttime traject met colleges voor­na­me­lijk op zater­da­gen is het moge­lijk aan dit instituut een bac­ca­lau­reaat (bachelor) en een licentiaat (master) in Gods­dienst­we­ten­schap­pen te behalen. Het instituut is verbon­den met de Pau­se­lijke La­te­raanse Uni­ver­si­teit in Rome.

De 22 nieuwe stu­den­ten zijn afkoms­tig uit ver­schil­lende bis­dom­men, vooral uit het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam en het aarts­bis­dom Utrecht. Velen zijn door een geloofsweg (opnieuw) in contact geko­men met Christus en de Kerk, anderen zijn eigen­lijk altijd katho­liek geweest maar op een gegeven moment tot een ver­die­ping geko­men. Aan de levens­ver­halen van de stu­den­ten wordt dui­de­lijk dat God ook in onze tijd mensen langs allerlei wegen naar Zich toe leidt.