Stille Omgang 2021 alleen online

Nacht van zaterdag 20 op zondag 21 maart

gepubliceerd: zaterdag, 6 februari 2021

Het gezel­schap van de Stille Omgang heeft besloten dat van­wege de hui­dige strenge beperkende maat­regelen de Stille Omgang op 21 maart 2021 niet op de gebruike­lijke manier kan wor­den geor­ga­ni­seerd. Er wordt een online omgang voor­zien met Eucha­ris­tie­vie­ring en een video van de route.

Stille Omgang alleen online

Het Gezel­schap van de Stille Omgang zal de Stille Omgang alleen online or­ga­ni­se­ren. We verzoeken de Zustergezel­schappen dan ook om niet in groepen naar Am­ster­dam te reizen. Er kunnen, als de regels het dan toelaten, straks op eigen ini­tia­tief deel­ne­mers de route lopen, maar zon­der onze super­vi­sie en organi­sa­tie. Dus geen toilet­wa­gens, geen lei­ders langs de route en geen open­stel­ling van de Lutherse Kerk.

Het Gezel­schap van de Stille Omgang zal een speciale mis or­ga­ni­se­ren in Am­ster­dam die online te volgen is. U krijgt hier te zijner tijd een nader bericht over met een link naar het YouTube-kanaal. Er wordt ook een video gemaakt van de route van de Stille Omgang, die na de mis wordt uitgezon­den op het­zelfde kanaal.

Bedroefd maar in Christus verbon­den

Het moge dui­de­lijk zijn dat we onge­loof­lijk bedroefd zijn dat we dit jaar wederom moeten breken met de eeuwen­lange traditie van pelgrimage van grote groepen naar Am­ster­dam. We beloven echter dat in de nacht, binnen de moge­lijk­he­den, in­di­vi­duen of paren de route in gebed zullen lopen. Zo hou­den we de traditie in ere. Voor u hopen we middels de digitale ont­moe­ting toch een saam­ho­rig­heid en ver­bon­den­heid te kunnen creëren die gevoeld zal wor­den. We ont­moe­ten elkaar in gebed en in de weten­schap dat we via de eucha­ris­tie met elkaar door Christus verbon­den zijn.

Meer in­for­ma­tie

Oud-voor­zit­ter Maarten Elsen­burg overle­den

Maan­dag 25 januari 2021 is Maarten Elsen­burg, oud-voor­zit­ter van Het Gezel­schap van de Stille Omgang, in het bij­zijn van zijn familie overle­den. Op de web­si­te van het gezel­schap staat een korte In Memoriam:

In november 2011 ontving Maarten Elsenburg nog de pauselijke onderscheiding ‘Commandeur Gregoriusorde’
In no­vem­ber 2011 ont­ving Maarten Elsen­burg nog de pau­se­lijke onder­schei­ding ‘Commandeur Gregoriusorde’ uit han­den van Mgr. Punt

“Voor velen van u was Maarten jarenlang het gezicht, aanspreek­punt en inspi­ra­tor van de organi­sa­tie rondom de Stille Omgang. Als een ware pater familias was hij oprecht betrokken bij alle lokale Zustergezel­schappen en hield hij de familie bij elkaar. Maarten, die in 1974 bestuurslid werd en in 1982 voor­zit­ter, is na zijn terug­tre­den als voor­zit­ter in 2010 met hart en ziel verbon­den ge­ble­ven aan zijn dier­baar ‘kind’, de Stille Omgang. Zijn ver­diensten voor Kerk en samen­le­ving zijn groot en een in­spi­ra­tie voor ons als be­stuurs­le­den. Tijdens onze bestuurs­ver­ga­de­ring op 26 januari jl. hebben wij Maarten her­dacht en voor hem en zijn familie gebe­den.”