Brief Mgr. Woorts aan Joodse gemeenschap

gepubliceerd: maandag, 4 mei 2020
foto: rkkerk.nl
Mgr. Woorts tijdens de nationale herdenking op 26 januari 2020

Bij gelegen­heid van 75 jaar be­vrij­ding heeft mgr. drs. H.W. Woorts, referent namens de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie voor Kerk en Jo­den­dom, een groet gestuurd aan de Joodse ge­meen­schap in Neder­land.

‘Naast de dank­baar­heid voor het feit dat wij als Neder­lan­ders 75 jaar in vrij­heid kunnen leven, is er in uw ge­meen­schap zeker ook deze dagen het enorme verdriet en de pijn van­wege het lij­den en de uitroeiing van miljoenen Joodse broe­ders en zusters, waar­on­der uw eigen fami­lie­le­den en vrien­den.’

De brief is in aanloop naar 4 en 5 mei verstuurd naar contacten binnen de Joodse ge­meen­schap. Mgr. Woorts refereert aan de natio­nale her­den­king in Am­ster­dam van 75 jaar be­vrij­ding van Ausch­witz, op 26 januari jongst­le­den, waarbij hij namens de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie aanwe­zig was.

‘Daar spraken ook jonge kin­de­ren over wat hun (over)groot­ou­ders in de oorlog had­den mee­ge­maakt. Het raakte mij diep, zeker deze jonge kin­de­ren te zien - zo vol toe­komstdromen, met zoveel talenten - die een teken van hoop zijn voor onze wereld, maar die al zo jong meedragen dat zij er eigen­lijk niet had­den mogen zijn van de bezetter van ons land des­tijds. En dat zij moeten leven met het besef dat er ook nu mensen zijn voor wie zij niet gewenst zijn.’

Toenemend anti­se­mi­tisme

Ook benoemt de bis­schop in zijn brief het toe­ne­mende anti­se­mi­tisme in ons land en in omringende lan­den. Hij wijst er op dat paus Fran­cis­cus zich hier meer­dere keren tegen heeft uit­ge­spro­ken en hij herinnert aan de ge­za­men­lijke ver­kla­ring van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk in Neder­land en de Pro­tes­tantse Kerk Neder­land van 28 juni 2019 van­wege het toe­ne­mend anti­se­mi­tisme in Neder­land.

Daarin staat: “Wij rekenen het ook tot onze verant­woor­de­lijk­heid er alles aan te doen om anti­se­mi­tisme in de hele samen­le­ving tegen te gaan en om ini­tia­tie­ven te onder­steunen die daar een dam tegen opwerpen. Hierbij roepen wij de over­heid alsook de gehele samen­le­ving op om alles te doen wat in haar vermogen ligt om anti­se­mi­tisme te bestrij­den.”

Mgr. Woorts is mede hierom namens de R.-K. Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie lid van de Raad van Am­bas­sa­deurs van het Natio­naal Holo­caust Museum in oprich­ting.