Seminarie viert 12½-jarig bestaan

gepubliceerd: vrijdag, 22 januari 2010
Het Groot-semi­na­rie van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam viert op 1 februari zijn twaalfeneenhalf­ja­rig bestaan. De Apos­to­lisch Nuntius, mgr. dr. F. Bacqué, zal om 16.00 uur een Pontificale H. Eucha­ris­tie vieren in con­ce­le­bra­tie met de aanwe­zige Bis­schop­pen en pries­ters. Die dag wordt tevens in een fees­te­lij­ke zit­ting het boek "Naar een missio­naire Kerk" ge­pre­sen­teerd met bijdragen van docenten van het semi­na­rie.

Terwijl de pries­ter­stu­denten nog mid­den in de examen­pe­rio­de zitten, zijn mede­wer­kers van De Tilten­berg be­gon­nen met de voor­be­rei­dingen van deze dag (foto).

Het "Re­demp­to­ris Mater" van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam ten dienst van kan­di­da­ten die de Neo­ca­te­chu­me­nale Weg volgen, bestaat overigens nog lan­ger: Dit jaar is het twin­tig jaar gele­den dat de eerste se­mi­na­risten voor dat semi­na­rie naar het bisdom kwamen. De ini­tia­tie­ven tot het Re­demp­to­ris mater en het groot-semi­na­rie von­den plaats tij­dens het epis­co­paat van mgr. Henricus Bomers cm, die in 1998 overleed. 33 pries­ters hebben geheel of gedeelte­lijk hun vor­ming in het Filo­so­fisch-Theo­lo­gisch Instituut Sint Wil­li­brord ont­van­gen.

In 1997 ging de pries­ter­oplei­ding van start op het terrein van de zusters karme­lie­tes­sen van het God­de­lijk Hart aan de Bekslaan in Vo­ge­len­zang, nadat eer­der in een jaar van voor­be­rei­ding al enkele pries­ter­stu­denten in Vo­ge­len­zang waren gehuisvest, onder be­ge­lei­ding van de intussen overle­den pater A. Teunissen sss. In 2005 verhuisde de pries­ter­oplei­ding naar De Tilten­berg. Sinds het jaar 2000 was de theo­lo­giestudie in het semi­na­rie reeds geaffilieerd aan de theo­lo­gische facul­teit van de pau­se­lijke La­te­raanse uni­ver­si­teit.

In 1997 ging het semi­na­rie dus van start met een eigen studie ten dienste van de pries­ter­stu­denten van het bisdom en de se­mi­na­risten van Re­demp­to­ris Mater, dat tot dan toe gebruik had gemaakt van de "itinerante uni­ver­si­teit" van de Neo­ca­te­chu­me­nale Weg met docenten uit ver­schil­lende lan­den die blok­col­leges gaven. Doel van de oprich­ting van het semi­na­rie was een goede en door de Kerk erkende oplei­ding voor alle pries­ter­kan­di­da­ten moge­lijk te maken en tevens de in­te­gra­tie en incul­tu­ra­tie in het bisdom van de groten­deels uit andere lan­den afkoms­tige se­mi­na­risten van Re­demp­to­ris Mater te bevor­de­ren. In 1999 wer­den reeds de eerste stu­den­ten tot pries­ter gewijd die hun oplei­ding gedeelte­lijk aan het semi­na­rie volg­den. Al gauw verklaarde de Bis­schop van Rotter­dam, mgr. drs. A.H. van Luyn, dat ook pries­ter­stu­denten voor het bisdom Rotter­dam de pries­ter­oplei­ding aan het semi­na­rie mochten volgen. In 2004 kwam de eerste pries­ter­stu­dent voor het bisdom Gro­nin­gen. In 2008 sloten stu­den­ten van de Bene­dic­tijner­ab­dij van Egmond hierbij aan en in 2009 besloot de Aarts­bis­schop kan­di­da­ten van het aarts­bis­dom Utrecht aan De Tilten­berg toe te ver­trouwen.

Tot de oprich­ting van het semi­na­rie is besloten door mgr. H. Bomers, toen­ma­lig Bis­schop van Haar­lem, in nauwe samen­wer­king met zijn hulp­bis­schop, mgr. dr. J.M. Punt, die het bestuur van het bisdom een jaar later moest over­ne­men, na het plot­se­linge over­lij­den van mgr. Bomers. Mgr. Punt was het eerste jaar formeel waar­ne­mend rector, de feite­lijke lei­ding werd toe­ver­trouwd aan dr. J. Hendriks, die het eerste jaar tevens studieprefect was. Daarna wer­den J. Hendriks en Dr. J.M. Tercero Simón res­pec­tie­ve­lijk rector en studieprefect.

De oplei­ding voor diakens en cate­chisten is een jaar later van start gegaan, waar­van drs. B. Hartmann de studie­lei­der werd.

Het "Re­demp­to­ris Mater"-semi­na­rie begon in feite al in 1991 met de komst van enkele stu­den­ten en rector M. Costa naar het bisdom Haar­lem, nadat Kiko Arguello, de ini­tia­tiefnemer van de Neo­ca­te­chu­me­nale Weg, er op verzoek van mgr. H. Bomers in had toegestemd in Am­ster­dam een Re­demp­to­ris Mater te beginnen. Intussen zijn al 17 pries­ters van het Re­demp­to­ris Mater werk­zaam in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam of in andere Neder­landse bis­dom­men (Roermond, Rotter­dam).