Heiligverklaring Titus Brandsma

Zondag 15 mei te Rome

gepubliceerd: vrijdag, 4 maart 2022

Op vrij­dag 4 maart heeft paus Fran­cis­cus bekend gemaakt dat op 15 mei 2022 de zalige Titus Brandsma heilig zal wor­den verklaard. De Neder­landse bis­schop­pen rea­geren verheugd op dit nieuws. De Neder­landse kerk­pro­vin­cie zal met drie af­ge­vaar­dig­den ver­te­gen­woor­digd zijn bij de plech­tig­heid in Rome: kar­di­naal Eijk, mgr. De Korte en mgr. Van den Hout.

Titus Brandsma’s vele ac­ti­vi­teiten voor kerk en samen­le­ving, zijn principiële verzet tegens het nazisme en zijn marte­laars­dood in het con­cen­tratie­kamp Dachau getuigen van zijn rotsvaste geloof en intense be­trok­ken­heid met mede­mensen. Hij was een in­spi­ra­tie­bron voor velen. Voor de inter­na­tio­nale Karmel Orde is pater Titus een van hun be­lang­rijk­ste 20ste-eeuwse leden die is heiligverklaard.

Kar­di­naal Eijk ver­te­gen­woor­digt Neder­land als me­tro­po­liet van de kerk­pro­vin­cie. Mgr. Van den Hout, de bis­schop van Gro­nin­gen-Leeu­war­den, en mgr. De Korte, de bis­schop van ’s-Hertogen­bosch, ver­te­gen­woor­digen res­pec­tie­ve­lijk de bis­dom­men waar Titus Brandsma is geboren (Oege­kloos­ter, Friesland) en tij­dens zijn leven woonde en werkte (Oss en Nijmegen). Vanuit deze twee bis­dom­men wordt in samen­wer­king met de orde van de Karmelieten, waartoe Titus Brandsma behoorde, ver­schil­lende gedenk­acti­vi­teiten voor­be­reid in het kader van de heilig­ver­kla­ring.

Dank­vie­ring

Op zon­dag 6 maart, kort na de vooraan­kon­di­ging in Rome van de heilig­ver­kla­ring, is er om 19.00 uur in Titus’ geboorte­plaats Bolsward een oecu­me­nische vesper­vie­ring in de R.-K. Fran­cis­cus­basi­liek. Met mede­wer­king van mgr. Ron van den Hout en het Convent Karmel Noord van leken-Karmelieten. Na de heilig­ver­kla­ring op 15 mei wordt een natio­nale dank­vie­ring voor­be­reid voor zon­dag 22 mei in de St. Jans­kathe­draal te ’s-Hertogen­bosch. Daar zijn behalve Neder­landse bis­schop­pen ook ver­te­gen­woor­digers van de Karmel Orde, de Kon­fe­ren­tie van Neder­landse Reli­gi­euzen (KNR) en andere geno­dig­den bij aanwe­zig.

Magazine en bidprentje

Verder is de publi­ca­tie van een speciaal publieks­ma­ga­zine in gang gezet, gewijd aan leven en werk van Titus Brandsma en zijn bete­ke­nis voor hui­dige gene­ra­ties. Dit magazine wordt in grote oplage verspreid via de bis­dom­men in Neder­land en zal ook als download be­schik­baar komen. Bisdom Roermond maakt daar­naast een bidprentje be­schik­baar bij gelegen­heid van de heilig­ver­kla­ring.

Meer info

Tien heilig­ver­kla­ringen

Totaal wor­den op zon­dag 15 mei tien mensen heilig verklaard:

• pater Titus Brandsma (Neder­land)
  • zuster Anne-Marie Rivier (Frank­rijk)
  • zuster Maria of Jesus (Italië)
  • Charles de Foucauld (Frank­rijk)
  • Lazarus Pillai (India)
  • César de Bus (Frank­rijk)
  • Luigi Maria Palazzolo (Italië)
  • Giustino Maria Russolillo (Italië)
  • zuster Anna Maria Rubatto (Italië)