Vernieuwd magazine Nieuw Leven

Volledig herbewerkte versie van succesvol magazine ‘Opnieuw geboren’

gepubliceerd: woensdag, 4 mei 2011

De afgelopen jaren heeft het Officium Catecheticum, in samen­wer­king met de Neder­landse en Vlaamse bis­dom­men, ver­schil­lende magazines over levens­vra­gen uit­ge­bracht. Er is nu een herbe­wer­king ver­sche­nen van het magazine over het begin van het leven onder de titel Nieuw Leven.

De doel­groep van dit magazine is dan ook verbreed: niet alleen ouders die hun kind willen laten dopen, maar een ieder die een kin­derwens heeft of recent een kind heeft gekregen. De magazines hebben daar­naast ook tot doel de (pre-)catechese in de pa­ro­chies onder­steunen.

Weinig men­se­lijke erva­ringen zijn zo over­wel­di­gend als het krijgen van een kind. Een geboorte fascineert en overstijgt je vol­ko­men. Het is alsof de wereld telkens herbegint. Nieuw leven brengt je in contact met het ongrijp­ba­re van het leven. Waar komt dat leven vandaan? Is er iets of Iemand die dit leven draagt en behoedt? Heeft God hier iets mee te maken? En waarom laten gelo­vi­gen hun kin­de­ren dopen?

Ontdek­kings­tocht

Magazine Nieuw LevenDit magazine neemt je in een boeiende mix van inter­views en artikels mee op een verrassende ontdek­kings­tocht naar de bete­ke­nis van nieuw leven: hoe is het moge­lijk dat nieuw leven ontstond in het grote heelal? Zijn wij schep­ping of toeval? Hoe ervaren ouders een geboorte? Hoe beleeft een vroedvrouw een geboorte? Waarom willen mensen eigen­lijk kin­de­ren? Wat beleeft een kind tij­dens zijn eerste levens­jaar? Welke rituelen ont­wik­ke­len de grote gods­diensten rond de geboorte van een kind? Hoe zorg je voor een gezonde opvoe­ding, ook op reli­gi­eus vlak? Waarom zou je je kindje laten dopen?

Met o.m. ge­tui­ge­nissen van rapper Lange Frans, actrice Maaike Cafmeijer, wielrenster Leon­tien van Moorsel, zan­ger Luc de Vos, zan­geres Barbara Dex, bis­schop­pen Patrick Hoogmartens en Everard de Jong en een inter­view met bis­schop Jozef de Kesel.

Nieuw Leven is een uits­te­kende aanzet voor doop­ca­te­che­se en een ideaal geschenk voor ouders die een kindje kregen. Kijk hier voor tips voor pas­to­raal verant­woor­de­lijken in de pa­ro­chies om met dit magazine aan de slag te gaan.

Nieuw leven kost € 4 en slechts € 3 vanaf 30 exemplaren.
Te be­stel­len bij het SRKK bestel@rkk.nl of via www.halewijn.info of www.carolushuis.nl

Meer in­for­ma­tie: Magazines over levens­vra­gen

Of mensen nu gelovig zijn of niet, op som­mi­ge momenten in het leven stellen mensen haast spon­taan de vraag naar zin en bete­ke­nis. Met de magazines rondom levens­vra­gen wil het Officium Catecheticum, in samen­wer­king met de Neder­landse en Vlaamse bis­dom­men, daarop inspelen en vooral mensen aanspreken die niet of nau­we­lijks in contact komen met de chris­te­lijke bood­schap. De lezer wordt naar aan­lei­ding van een ingrijpende levensgebeur­te­nis op een frisse en in­for­ma­tieve manier uit­ge­no­digd om van het chris­te­lijk geloof te proeven. Een kleur­rijke en uit­no­di­gende vorm­ge­ving, toe­gan­ke­lijke en korte bijdragen, FAQ’s en inter­views met bekende Neder­lan­ders en Vlamingen onder­steunen die dyna­miek. Omdat de magazines bedoeld zijn voor ruime versprei­ding, is de prijs bewust laag gehou­den.

Maar ook intern te gebruiken...

Binnen onze kerk­ge­meen­schap is er nood aan meer kennis van de kern van ons geloof. Daarom kunnen de magazines ook veel gelo­vi­gen helpen om de chris­te­lijke visie op hun eigen levens­vra­gen beter te leren kennen. De magazines bevatten telkens een han­dige uitneem­ba­re katern over het sacra­ment of ritueel dat ver­band houdt met de aange­kaarte levens­vraag. Ideaal dus als onder­steu­ning bij de voor­be­rei­ding van doop, begrafenis, zie­ken­zal­ving, huwe­lijk, vormsel (dit magazine moet nog ver­schij­nen)… Ten slotte bevat elk magazine schit­te­rende medi­ta­tieve foto’s die prima te gebruiken zijn in de catechese.

Er zijn al magazines uit­ge­bracht over de volgende thema's:

• Katho­lie­ken, Wat geloven ze;
  • Licht aan de horizon: over leven na de dood;
  • Samen door het leven: over relaties met toe­komst;
  • Waarom toch: omgaan met kwets­baar­heid en lij­den;
  • Tussen goed en kwaad;
  • Met de jaren: gelukkig en gelovig ouder wor­den
  • en het herbe­werkte Nieuw Leven

Even­eens te be­stel­len bij het SRKK bestel@rkk.nl of via www.halewijn.info of www.carolushuis.nl