Workshops op Impulsdag over de Catechismus bekend

20 jaar Catechismus: begrenzing of grensverleggend?

gepubliceerd: donderdag, 22 augustus 2013

Op zater­dag 28 sep­tem­ber a.s. wordt er een Impuls­dag geor­ga­ni­seerd over de Cate­chis­mus van de katho­lie­ke Kerk. De dag wil de ‘koud-water-vrees’ en onbekend­heid over de Cate­chis­mus weg­ne­men. Ook zullen er met name in de work­shops hand­vat­ten gebo­den wor­den, om de Cate­chis­mus in de (cateche­tische) praktijk toe te passen.

Impulsdag over de CatechismusDe de­fi­ni­tieve work­shops, die op de dag gegeven zullen wor­den, zijn inmiddels bekend. Onder andere is er een work­shop over Jon­ge­ren en de Cate­chis­mus en zal de methode voor doorlopende pa­ro­chie­ca­te­che­se Het Licht op ons pad ge­pre­sen­teerd wor­den. Ook zijn er ver­die­pende work­shops voor­zien, o.a. door Mgr. Hendriks. Verder zal Uit­ge­ve­rij Adveniat deze dag met een boeken-en ma­te­ri­alentafel aanwe­zig zijn.

Jaar van het Geloof

Aan­lei­ding voor deze dag, is het feit dat de katho­lie­ke Kerk op zon­dag 29 sep­tem­ber 2013 in het kader van het Jaar van het Geloof we­reld­wijd gedenkt dat Cate­chis­mus van de katho­lie­ke Kerk 20 jaar bestaat. Een goede gelegen­heid om aan­dacht te beste­den aan het belang en de toepas­sing van de Cate­chis­mus in de cateche­tische praktijk: wat voor soort boek is de Cate­chis­mus en hoe is deze ontstaan? Wat wil het bie­den? Hoe kun je deze lezen? En hoe kun je deze gebruiken in de catechese en het alle­daag­se leven? Wat is het ver­band tussen de Cate­chis­mus en bij­voor­beeld het Com­pen­dium en de YouCat (jon­ge­rencate­chis­mus)?

Folder met pro­gram­ma en work­shops

In bij­gaande fol­der, vindt u het over­zicht van het pro­gram­ma van de dag alsmede de beschrij­ving van de vijf work­shops. U kunt op de dag twee work­shops volgen. Hier­voor kunt u zich op de dag zelf in­schrij­ven.

1.

Pre­sen­ta­tie van de methode van Het Licht op ons pad

Door: Peter Dullaert, directeur van Adveniat
Het Licht op ons pad
is een doorlopend catechese project voor 4-18 jarigen, gebaseerd op de Cate­chis­mus. Hoe is deze methode op de Cate­chis­mus gefun­deerd? Hoe werkt dit in de praktijk? Hoe is deze methode opge­bouwd? Wat is ervoor nodig in de regio om met deze methode in de pa­ro­chie of op school te werken? Dit alles, als ook concrete erva­ringen met het project, komen aan de orde in deze work­shop. Bro­chu­res, een powerpoint en een filmpje wor­den getoond om een goede indruk van het geheel te geven. Ook is er ruimte voor uw vragen over het project.

2.

Jon­ge­ren en de Cate­chis­mus

Door: Ana Martinez
Wat zijn het Com­pen­dium en de YouCat, de speciale jon­ge­rencate­chis­mus, hoe zijn deze ontstaan en wat is het verschil met de grote Cate­chis­mus? En vooral: hoe kun je deze hulp­mid­de­len toepassen in het (geloofs)gesprek met tieners en jon­ge­ren? Ana Martinez ver­telt vanuit haar eigen erva­ring hoe zij dit doet met deze doel­groep en de do’s en don’ts die zij hierbij ondervon­den heeft.

3.

De Cate­chis­mus metho­disch lezen. Thema: Wat is een gelo­vi­ge?

Door: Rob Polet, pas­to­raal werker in Am­ster­dam West
Wie een ant­woord zoekt op geloofs­vra­gen komt na­tuur­lijk niet bedrogen uit als hij of zij de Cate­chis­mus ter hand neemt. Maar de Cate­chis­mus is niet een boek van simpele, pasklare ant­woor­den, daarvoor is ons geloof ook te rijk. Over ‘de gelo­vi­ge’ bij voor­beeld wordt in de ver­schil­lende delen van de Cate­chis­mus ge­spro­ken, steeds vanuit een ander facet. In de work­shop gaan we deze passages ge­za­men­lijk bestu­de­ren en zullen we komen tot een rijk beeld van wat een gelo­vi­ge nu eigen­lijk is in de ogen van onze Traditie. De work­shop biedt een methode van lezen aan die, eenmaal geleerd, een­vou­dig toegepast kan wor­den op andere on­der­wer­pen. Voor wie hand­vat­ten zoekt om de Cate­chis­mus goed te kunnen gebruiken voor eigen in­spi­ra­tie of on­der­richt aan anderen.

4.

Hoe kun je ver­die­ping vin­den in de Cate­chis­mus t.a.v. bepaalde on­der­wer­pen?

Door: Mgr. Hendriks, hulp­bis­schop van bisdom Haar­lem-Am­ster­dam
De Cate­chis­mus is een boek van twee eeuwen katho­lie­ke leer en leven. Hoe kun je dit terugvin­den in de Cate­chis­mus? In deze ver­die­pende en studieuze work­shop ervaar je aan de hand van een concreet on­der­werp (in dit geval: het wij­dings­sa­cra­ment) hoe de Traditie van onze Kerk zich ontwikkelt en hoe deze meer­dere “lagen” in de Cate­chis­mus zijn weer­slag hebben gevon­den.

5.

De katho­lie­ke sociale leer en de Cate­chis­mus

Door: Philip Weijers, diaken en bestuurslid van het Centrum voor Sociale Leer van de Kerk
De katho­lie­ke Kerk heeft het altijd be­lang­rijk gevon­den aan te geven dat en hoe het chris­te­lijk geloof impli­ca­ties heeft voor de inrich­ting van de samen­le­ving. In de loop van de laatste eeuwen heeft zich daaruit de sociale leer van de katho­lie­ke Kerk ont­wik­keld. In deze work­shop willen we nagaan hoe de basis­prin­ci­pes van de katho­lie­ke sociale leer naar voren komen in de Cate­chis­mus.

Meer in­for­ma­tie

De dag duurt van 9 tot 16 uur en wordt gehou­den op de Tilten­berg, Zil­ker­duin­weg 375 te Vo­ge­len­zang.

De kosten voor de dag bedragen € 15 inclusief lunch. Deze dag is bedoeld voor ieder die geïn­te­res­seerd is in bo­ven­staand thema, met name ook voor mensen die actief zijn in de catechese of dat willen gaan wor­den.

Neemt u deze dag s.v.p. de Cate­chis­mus en/of het Com­pen­dium en/of de YouCat mee, mocht u deze hebben!

Aanmel­ding s.v.p. vóór 18 sep­tem­ber a.s. via eve­ne­menten@tilten­berg.org

Kijk voor meer in­for­ma­tie op de web­pa­gina’s van afdeling Catechese.

Folder

Via mspruit@bisdomhaarlem-amster­dam.nl kunt u (extra) fol­ders van deze dag aan­vra­gen.
De dag wordt geor­ga­ni­seerd door de afdeling Catechese i.s.m. de Tilten­berg en enkele pas­to­rale krachten.

Ook kan de fol­der digi­taal (PDF) wor­den gedownload: