Prachtige lezersreis naar Vierzehnheiligen

gepubliceerd: zondag, 24 september 2023

Dit jaar maakten we in het bisdom­blad SamenKerk nader kennis met de Veer­tien Noodhelpers. Wie waren zij? Hoe was hun ontstaansge­schie­de­nis? En waarom wor­den zij het hemelse verzeke­ringspakket genoemd? Naast artikelen in SamenKerk en een mooie mid­dag op 8 au­gus­tus, hun gedenk­dag, in Am­ster­dam, orga­ni­seer­de het bisdom met SamenKerk een lezers­reis naar Vierzehn­hei­ligen in Duits­land.

Zater­dag 23 sep­tem­ber maakten we een voorspoe­dige reis rich­ting Vierzehn­hei­ligen, met een tussenstop in Fulda, bij de Dom waar de heilige Boni­fa­tius is begraven. Boni­fa­tius - 5 juni 754 bij Dokkum vermoord - had bij testa­ment laten vastleggen in zijn klooster in Fulda begraven te willen wor­den. We vier­den er de eucha­ris­tie, die we afsloten bij zijn graf waar we de ge­loofs­be­lij­de­nis uit­spra­ken. Intussen kwam de koster bijna aan­gerend met een reliekh­ou­der met een reliek van de heilige, waar­mee we de deel­ne­mers mochten zegenen. In een nabij­ge­le­gen restaurant hebben we heer­lijk gegeten. Daarna door naar ons hotel. Daar was het gemütlich druk met mensen die het naar hun zin had­den.

Zondag in Vierzehn­hei­ligen

Deze dag stond in het teken van het hei­lig­dom van de Veer­tien Noodhelpers met de zon­dagse eucha­ris­tie­vie­ring, een lekkere lunch van würstl en zuurkool, een gebeds­vie­ring en gelegen­heid voor een wan­de­ling, een Biergarten, enzo­voort. We wer­den harte­lijk welkom geheten in de over­volle kerk. De pries­ter die de mis celebreerde, had een mooie preek over de werkers van het elfde uur. Ook degene die aan het eind van zijn leven, berouw­vol zich bekeerd, ont­vangt de hemel als belo­ning, maar als je je hele leven zon­der God noch gebod leeft hoe groot is de kans dan dat je je op het eind van je leven bekeerd, vooral ook als je niet weet wanneer je levens­ein­de is...?

In de gebeds­vie­ring kwamen de Noodhelpers een paar keer voor, in een lied, in een toelich­ting, een gebed en een ze­ge­ning. Ook nu wer­den wij van de lezers­reis harte­lijk welkom geheten...

Deel­ne­mers had­den genoten van deze dag, de mooie vie­ring, het hei­lig­dom met zijn mooie uit­zichten. Som­mi­gen waren aan het einde van de mid­dag nog naar een benefiet­con­cert geweest. “Het was een pracht­dag. Bij­zon­dere vie­ring. Unieke erva­ring. Blij dat ik mee ben, ondanks dat ik eerst twijfelde...”