H. Eustachius

Een van de 14 Noodhelpers

gepubliceerd: zaterdag, 24 juni 2023
Heilige Eustachius

Heilige Eustachius van Rome stierf rond het jaar 118. Hij heette van geboorte Placidus en was generaal in het Romeins leger van keizer Trajanus (98-117). Hij bekeerde zich tot het chris­ten­dom na een jachtpartij, waarbij hij een verlicht kruis in het gewei van een hert had gezien.

Na zijn beke­ring nam hij de Eustachius aan. Toen zijn beke­ring bekend werd, werd hij opgepakt, samen met zijn vrouw en kin­de­ren, en wer­den hem al zijn eigendommen afgeno­men. Keizer Trajanus roept hem terug om de stad Rome te verde­digen tegen de bar­ba­ren. Dat doet hij maar na de behaalde over­win­ning wei­gert Eustachius te offeren aan de hei­dense goden en volhardt in zijn chris­te­lijke geloof. Trajanus’ op­vol­ger, keizer Hadrianus, laat Eustachius daarom voor de leeuwen werpen.

H. Eustachius wordt afge­beeld met een hert met kruis­beeld tussen zijn gewei. Hij wordt aan­ge­roe­pen bij alle vormen van nood en vuur. Hij is de patroon­hei­lige van de jagers, jacht­ver­eni­gingen en bos­bouwers, beschermt tegen schade aan de natuur, maar ook bij geloofstwijfel en zelfs bij huwe­lijks­pro­ble­men. Zijn gedenk­dag is 20 sep­tem­ber. De Eustachiuslegende sprak gedurende de Mid­del­eeuwen zeer tot de ver­beel­ding en kwam in diverse literaire stukken terug. Het vormde een onmisken­ba­re bron van in­spi­ra­tie voor de bio­­gra­fie van Sint Hubertus.

SamenKerk

De beschrij­ving van dit heiligenleven maakt onder­deel uit van een serie in bisdom­blad SamenKerk. Het afgelopen jaar hing er één woord continue in de lucht: crisis... energie­cri­sis, woning­markt­cri­sis, asiel­op­vang­cri­sis, klimaat­cri­sis, stikstof­cri­sis, enzo­voort. Crises maken mensen onzeker over de toe­komst. Waar gaat het heen? En omdat de ver­wach­ting is dat het dit jaar niet anders zijn: Hebben we anno 2023 de hulp van deze Noodhelpers niet nodig?