Restauratie beroemd Haarlems orgel voltooid

gepubliceerd: dinsdag, 17 mei 2011

Zondag 15 mei jl. vond de fees­te­lij­ke pre­sen­ta­tie en inwij­ding plaats van het geheel gerestaureerde orgel van de Sint-Joseph­kerk in Haar­lem. Enkele hon­der­den geno­dig­den en andere belang­stel­len­den waren er getuige van hoe pastoor H.J. Niesten met gebed, wij­wa­ter en wierook het instru­ment weer toewijdde aan de ere­dienst.

Nadat de pastoor de begin­woor­den van de oude hymne ‘Te Deum lau­damus’ gezongen had, bracht organiste Gemma Coebergh het orgel weer volop tot klinken met de fees­te­lij­ke Toccata van Hendrik Andriessen. Daarna zette zij het pre­sen­ta­tie­con­cert voort met werken van De Klerk, Franck en Duruflé. De Schola Cantorum van de Sint-Joseph­kerk bracht o.l.v. Dick Hogenhout enkele gre­go­ri­aanse gezangen ten gehore.

Orgel Josephkerk Haarlem“Het orgel van Andriessen en De Klerk”, zo staat het orgel in de Haar­lemse Sint-Joseph­kerk bij de orgelliefhebbers in Neder­land bekend. Niet voor niets, want de beide groot­mees­ters van de orgel­kunst hebben het grootste deel van de 20e eeuw dit orgel bespeeld. Het instru­ment, in 1907 gebouwd door de firma Adema, heeft hen geïnspireerd tot een groot aantal com­po­si­ties. Befaamd waren ook de fraaie klanken die zij in hun improvi­sa­ties uit het orgel wisten te toveren.

Al kort na haar aantre­den in 1998 begon de hui­dige titulair organiste, Gemma Coebergh, steeds meer hin­der te onder­vin­den van de slechter wor­dende staat van het orgel en heeft ze er bij het pa­ro­chie­bestuur op aan­ge­dron­gen dat het instru­ment spoe­dig gerestaureerd zou gaan wor­den. Mede dankzij diverse subsidies en de opbrengst van benefiet­con­certen en andere acties is het gelukt de beno­digde gel­den hier­voor bijeen te brengen en kon Adema’s Kerkorgel­bouw uit Hillegom in no­vem­ber 2009 de res­tau­ra­tie ter hand nemen.

Voor­taan zullen de fraaie klanken van dit instru­ment iedere zon­dag­mor­gen weer klinken als omlijs­ting van de gre­go­ri­aanse gezangen in de hoog­mis van 10.00 uur. Maar ook zullen er regel­ma­tig orgel­con­certen gegeven wor­den. Het eerst­volgende concert is op zon­dag 29 mei a.s. om 15.00 uur. Dan zal onder andere de wereldpremière plaats­vin­den van een tot nu toe onbekend werk van Albert de Klerk: ‘De lof van mijn man’ (1956). Dit werk is ge­schre­ven voor spreek­stem­men en orgel. De tekst is van Michel van der Plas. Het betreft een lofzang van Maria op haar man Jozef. Tekst en muziek zijn onlangs aan­ge­trof­fen in de nalaten­schap van Albert de Klerk. De rol van Maria zal wor­den vertolkt door de actrice Maaike Poorthuis. Gemma Coebergh speelt de orgelpartij. De toegang tot dit concert is gratis.