Minicursus vormsel in Heiloo

gepubliceerd: maandag, 14 februari 2011

Minicursus VormselOp zater­dag 5 maart en zater­dag 2 april 2011 vindt er een mini­cur­sus over de Li­tur­gie van het Vormsel plaats in Heiloo. De eerste cursus­dag is vooral inhou­de­lijk van aard, de tweede cursus­dag vooral prak­tisch. De cursus is bedoeld voor bege­lei­ders van vormsel­groepen, maar ook dirigenten en be­stuurs­le­den van koren zijn welkom.

Jaar­lijks vin­den in ons bisdom vele vormsel­vie­ringen plaats. Het is meestal een hele klus om een mooie en goede vie­ring samen te stellen. Op de Impuls­dag Catechese en Jon­ge­ren van zater­dag 29 januari jl. werd een work­shop gegeven over Li­tur­gie van de vormsel­vie­ring met jon­ge­ren.  Voort­bou­wend op deze work­shop wordt er in het Juliana­kloos­ter in Heiloo een Mini­cur­sus Li­tur­gie van het Vormsel: ach­ter­gron­den, teksten en muziek geor­ga­ni­seerd, voor diegenen die hierover meer willen weten. Denk aan bege­lei­ders van vormsel­groepen, maar ook dirigenten en be­stuurs­le­den van koren.

Cursus­dag I - zater­dag 5 maart

De eerste cursus­dag is gepland op zater­dag 5 maart 2011 van 9.30 tot 14 uur. Op deze dag zal Ignas Tilma pr uitleg geven over ver­schil­lende rituelen uit de li­tur­gie van een vormsel­vie­ring. Wat betekenen ze, wat is de ach­ter­grond hier­van en hoe leg je dit op goede wijze aan jon­ge­ren uit? Deze dag is vooral inhou­de­lijk van aard.

Cursus­dag II - zater­dag 2 april

De tweede cursus­dag is meer prak­tisch van aard en vindt plaats op zater­dag 2 april 2011 van 9.30 uur tot 13 uur. Bert Stolwijk (mede­wer­ker van de Gregorius­ver­eni­ging bisdom Haar­lem-Am­ster­dam) zal samen met de aanwe­zigen een aantal lie­de­ren inoefenen, die geschikt zijn om te gebruiken in de li­tur­gie van een vormsel­vie­ring. Hij zal hier na­tuur­lijk ook de nodige ach­ter­grondin­for­ma­tie bij geven.

Kosten: € 25 inclusief ma­te­ri­aal en lunch
Locatie: Juliana­kloos­ter, Hoogeweg 65, in Heiloo
Opgave: vóór 26 februari a.s. info@jong­bis­domhaarlem.nl o.v.v. uw naam en uw pa­ro­chie
Organi­sa­tie: het Jon­ge­ren­pas­to­raat van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam i.s.m. met de Sint-Gregorius vereni­ging bisdom Haar­lem