Terugkijken op een mooie Lourdesbedevaart

gepubliceerd: maandag, 9 mei 2022

Van 3 t/m 8 mei werd de tweede grote Neder­landse bede­vaart gehou­den naar Lourdes in Frank­rijk sinds het uit­bre­ken van de corona­pan­de­mie in 2020. Deze bede­vaart werd begeleid door mgr. Jan Hendriks.

Naast diverse groepen uit Brabant, Limburg en het Oosten van ons land, waren er bede­vaarts­groepen uit Alkmaar, Heems­kerk, Obdam en Volen­dam. Zij wer­den begeleid door pries­ters uit die plaatsen (Jan van der Linden, Bert Glorie en Paul Stomph) en Eric van Teijlingen was een van de hoofdaal­moe­ze­niers van deze bede­vaart.

Ruim vier­hon­derd pelgrims

In totaal namen ruim vier­hon­derd pelgrims uit heel Neder­land deel aan deze bede­vaart naar Lourdes, inclusief organi­sa­tie, zorg­me­de­werkers en pastores. Met twee vliegtuigen werd naar Lourdes gereisd op dins­dag 3 mei. Helaas kreeg het tweede vliegtuig dermate tech­nische problemen dat er een vertra­ging ontstond van ruim negen uur. Deze groep pelgrims miste daar­mee hun eerste pelgrims­dag en kwamen pas over twaalf uur ’s nachts aan.

Pro­gram­ma

Het bede­vaart­pro­gramma bestond uit deelname aan diverse vie­rin­gen en gebeds­mo­menten, zoals de Inter­na­tio­nale Mis, de Mis aan de grot, het over­we­gen van de kruis­weg, deelname aan de Sacra­ments­pro­ces­sie en licht­pro­ces­sie. Maar daar­naast was er voldoende ruimte voor een stads­wan­de­ling door het dorpje, een excursie naar de Pyreneeën, winkelen en een terrasje. Op woens­dag­avond 4 mei was er een in­druk­wek­kende bij­een­komst van­wege Dodenher­den­king.

Arsacal

Mgr. Hendriks heeft op zijn per­soon­lijke weblog ver­slag gedaan (met foto’s) van deze Lourdes­bede­vaart.

Foto­se­rie