Inspiratiedag werkgroep Vluchtelingen

Zaterdag 5 november - 10.00 uur - Johanneskerk Amersfoort

gepubliceerd: woensdag, 26 oktober 2022

Inspiratiedag werkgroep VluchtelingenOp zater­dag 5 no­vem­ber 2022 van 10.00 tot 16.00 uur or­ga­ni­seert de Werk­groep Vluch­te­lingen van de Raad van Kerken in Neder­land een In­spi­ra­tie­dag in Amersfoort. Het thema is ‘Ik was een vreem­de­ling en jullie hebben Mij opgeno­men’ (Matteüs 25:35 NBV21). Woor­den van Jezus waarin hij dui­de­lijk maakt dat het gastvrij ont­van­gen van vreem­de­lingen in het mid­den van een ge­meen­schap iets van Gods aanwe­zig­heid laat zien.

Doel van deze In­spi­ra­tie­dag is om na te gaan wat de feite­lijke situatie van asiel­zoe­kers - los van alle commotie in de media - nu precies is en wat er gedaan kan wor­den om vluch­te­lingen mens­waar­dig op te vangen. De lan­de­lijke over­heid heeft in de afgelopen jaren niet geïnves­teerd in een veilige toegang, goede pro­ce­dures en duurzame opvang. Getuige zijn de beel­den van asiel­zoe­kers die in Ter Apel in de open lucht moesten slapen of die in sporthallen wer­den onder­ge­bracht. Maar vele kerken en ker­ke­lijke vrij­wil­li­gers, zijn samen met vele anderen, bereid om vluch­te­lingen een bed te bie­den en in hun ge­meen­schap op te nemen.

Sprekers

Sprekers op de In­spi­ra­tie­dag zijn onder anderen Carolus Grütters (onder­zoe­ker bij het Centrum voor Migratie­recht van de Radboud Uni­ver­si­teit), Rikko Voor­berg (over zijn ‘Walk of shame’) en Els van Driel & Eefje Banke­voort (over hun prijswinnend mediaconcept ‘Shadow Game’).

Op deze dag wordt een aantal concrete voor­beel­den laten zien die anderen kunnen in­spi­re­ren om zelf ook actief te wor­den en van elkaar te leren. Er is meer moge­lijk dan vaak gedacht! De or­ga­ni­se­rende werk­groep wil ook over­heid en poli­tiek wijzen op hun verant­woor­de­lijk­heid, ‘want er moet wel een struc­tu­rele oplos­sing komen.’

Uit­no­di­ging

De Werk­groep Vluch­te­lingen van de Raad van Kerken nodigt u daarom van harte uit om in gesprek te gaan, uw erva­ringen te delen en u te laten in­spi­re­ren door erva­ringen van anderen. Kosten: vrij­wil­lige bijdrage is zeer welkom; voor koffie, thee en lunch wordt gezorgd.

datum: Zater­dag 5 no­vem­ber 2022
tijd: Van 10.00 tot 16.00 uur
locatie: Johannes­kerk, West­sin­gel 30, Amersfoort
flyer: Download de flyer (pdf)