Fotoserie van de priesterwijding

gepubliceerd: maandag, 23 mei 2016
foto: Christianne Chin A Paw
Fotoserie van de priesterwijding

Hoewel de St. Bavo­kathe­draal de grootste res­tau­ra­ties achter de rug heeft en dus weer helemaal be­schik­baar is, was deze basiliek toch bijna helemaal vol voor de wij­ding van Jan-Jaap en Mariusz. Beide wij­de­lin­gen brachten veel kennissen en vrien­den mee en na­tuur­lijk pa­ro­chi­anen uit de pa­ro­chies waar zij werk­zaam zijn. Een vijf­tigtal pries­ters en diakens waren aanwe­zig om de nieuw gewij­den te begroeten en hen als pries­ter aan het altaar te zien staan om het heilig Misoffer op te dragen.

De bis­schop sprak in zijn homilie onder meer over de vraag of de Kerk nog wel pries­ters nodig heeft nu het aantal gelo­vi­gen vermin­derd is en de pries­ter niet meer op de gebruike­lijke kaders van een mooie pastorie, een goede honore­ring, een fraaie kerk en de gebruike­lijke pas­to­rale zorg terug kan vallen. De bis­schop gaf aan dat het beeld van de pries­ter inder­daad veran­dert maar dat ook in vroe­ger tij­den, bij­voor­beeld in de tijd van de apos­te­len, niet op ‘goede voor­zie­ningen’ kon wor­den teruggegrepen: de apos­te­len trokken rond, zorg­den zelf voor hun on­der­houd, verkon­dig­den het evan­ge­lie aan allerlei mensen, ondervon­den ook veel tegen­wer­king en moesten veelal de mar­tel­dood onder­gaan voor Christus. De pries­ter van de toe­komst zal weer meer op die eerste leer­lin­gen gaan lijken en dat is ook niet erg.

De nieuwe pries­ters, ook wel ‘neo­misten’ genoemd, bevelen we van harte aan in uw gebed.

(fotografe Christianne Chin A Paw maakte on­der­staan­de fotoreportage)