Zesvoudige diakenwijding in de ‘kathedraal van Het Gooi’

gepubliceerd: zaterdag, 15 november 2014

Zes kan­di­da­ten ont­vingen op 15 no­vem­ber de H. Diaken­wij­ding uit han­den van mgr. dr. Jozef Punt in de H. Vitus­kerk in Hilversum. Door de res­tau­ra­tie van de Bavo­kathe­draal in Haar­lem moest wor­den uitgeweken naar -zoals mgr. Punt het gekscherend noemde- ‘toch een beetje de ka­the­draal van Het Gooi’.

Zesvoudige diakenwijding in de ‘kathedraal van Het Gooi’Vier kan­di­da­ten wer­den tot per­ma­nent diaken gewijd, twee anderen wer­den diaken gewijd met het oog op hun pries­ter­wij­ding op zater­dag na Pink­ste­ren van het komend jaar. Een mooie sfeer­volle plech­tig­heid, die velen bijeen bracht en waarbij onder meer mgr. J. Hendriks en mgr. J. van Burg­ste­den concele­breer­den.

Per­ma­nent dia­ko­naat

De kan­di­da­ten voor het per­ma­nent dia­ko­naat waren van heel ver­schil­lende ach­ter­grond: Paul Bindels is directeur-eige­naar van een machine­fabriek en wordt onbezol­digd diaken, Rob Polet is als diaken werk­zaam in de Sint Nicolaas­basiliek en de binnen­stads­pa­ro­chie van Am­ster­dam, Toon Jorink is aange­steld in een aantal dorpen in West-Friesland: Nieuwe Niedorp, ’t Veld, Waarland, Eric Wiss werkt als gees­te­lijk ver­zor­ger in zorg­in­stel­lingen van de Stich­ting Sint Jacob in Haar­lem.

‘Transeünt’ dia­ko­naat

De beide ‘transeünt’ diakens - die ‘over­gaan naar’ het pries­ter­schap - waren Andrea Geria, werk­zaam in de pa­ro­chies in het Gooi van Blaricum en Huizen, Bussum en Naar­den, en Marco Cavagnaro die in Hoorn en omge­ving is aan­ge­steld. Deze laatste twee nieuwe diakens volgen de Neocate­chumenale Weg (Re­demp­to­ris Mater­semi­narie) en hebben in De Tilten­berg gestu­deerd.

Homilie

De Bis­schop wees er in zijn homilie op dat iedere dienst in de Kerk, dus ook het dia­ko­naat, gebaseerd is op drie pijlers: het geloof, de liefde en het gebed. Die drie pijlers maken het dia­ko­naat tot een waarach­tige her­der­lijke dienst en moeten ook voort­durend wor­den gevoed.

Van harte wensen we de nieuwe diakens proficiat.

(het ver­slag komt groten­deels van mgr. Hendriks - www.arsacal.nl; de foto­se­rie is gemaakt door Wim Koopman)