Woensdagcatechese 10 december 2025
Algemene audiëntie paus Leo XIV
Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Paus Leo XIV zet de catechesecyclus voort vanaf woensdag 21 mei 2025.
Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)

Paus Leo XIV
Algemene Audiëntie
Woensdag 10 december 2025
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
IV. De Verrijzenis van Christus en de uitdagingen van de hedendaagse wereld
7. Het Paasmysterie van Jezus Christus:
Het definitieve antwoord op de vraag naar onze dood
Beste broeders en zusters, goedemorgen en welkom aan jullie allen!
Het mysterie van de dood heeft bij de mens altijd diepe vragen opgeroepen. Het lijkt inderdaad het meest natuurlijke en tegelijk het meest onnatuurlijke gebeuren dat bestaat. Het is natuurlijk, omdat elk levend wezen op aarde sterft. Het is onnatuurlijk, omdat het verlangen naar leven en eeuwigheid dat wij allen voelen voor onszelf en voor de mensen van wie we houden, ons de dood laat zien als een vonnis, als een “tegenspraak”.
Veel oude volkeren ontwikkelden riten en gewoonten verbonden met de cultus van de doden, om hen te begeleiden en te gedenken die op weg gingen naar het hoogste mysterie. Vandaag echter zien we een andere tendens. De dood lijkt een soort taboe te zijn, een gebeuren dat op afstand moet worden gehouden; iets waarover men fluisterend spreekt, om onze gevoeligheid en onze rust niet te verstoren. Dit is vaak de reden waarom we het bezoek aan begraafplaatsen vermijden, waar zij die ons zijn voorgegaan rusten in afwachting van de opstanding.
Wat is dus de dood? Is zij werkelijk het laatste woord over ons leven? Alleen de mens stelt zich deze vraag, omdat alleen hij weet dat hij moet sterven. Maar het bewustzijn hiervan redt hem niet van de dood; integendeel, in zekere zin “belast” het hem in vergelijking met andere levende wezens. Dieren lijden natuurlijk, en ze beseffen dat de dood nabij is, maar ze weten niet dat de dood deel uitmaakt van hun lot. Ze stellen zich geen vragen over de zin, het doel en de uitkomst van het leven.
Als we dit aspect beschouwen, zou men kunnen denken dat wij paradoxale, ongelukkige wezens zijn, niet alleen omdat we sterven, maar ook omdat we zeker weten dat dit gebeuren zal plaatsvinden, ook al weten we niet hoe of wanneer. We bevinden ons bewust en tegelijk machteloos. Dit is waarschijnlijk de oorsprong van de frequente verdringingen en existentiële vluchten voor de vraag naar de dood.
De heilige Alfonsus Maria de’ Liguori reflecteert in zijn beroemde werk Apparecchio alla morte (Voorbereiding op de dood) over de pedagogische waarde van de dood, en benadrukt dat zij een grote lerares van het leven kan zijn. Weten dat zij bestaat, en vooral erover nadenken, leert ons te kiezen wat we werkelijk van ons bestaan willen maken. Bidden om te begrijpen wat nuttig is met het oog op het rijk der hemelen, en afstand doen van het overbodige dat ons daarentegen bindt aan vergankelijke dingen, is het geheim om authentiek te leven, in het bewustzijn dat onze doortocht op aarde ons voorbereidt op de eeuwigheid.
Toch beloven veel hedendaagse antropologische visies een immanente onsterfelijkheid, theoretiseren ze de verlenging van het aardse leven door middel van technologie. Dit is het transhumanistische scenario, dat zijn weg baant in de horizon van de uitdagingen van onze tijd. Kan de dood werkelijk door de wetenschap worden overwonnen? Maar zou de wetenschap ons dan kunnen garanderen dat een leven zonder dood ook een gelukkig leven is?
Het gebeuren van de Opstanding van Christus onthult ons dat de dood niet tegenover het leven staat, maar er veeleer een constituerend deel van uitmaakt, als overgang naar het eeuwige leven. Het Paasmysterie van Jezus geeft ons een voorproef, in deze tijd die nog vol is van lijden en beproevingen, van de volheid van wat na de dood zal gebeuren.
De evangelist Lucas lijkt dit voorgevoel van licht in het duister te vatten wanneer hij, aan het einde van die middag waarop duisternis Calvary had gehuld, schrijft: “Het was de dag van de Voorbereiding en de sabbat brak aan” (Lc 23,54). Dit licht, dat de paasmorgen vooruitloopt, schijnt al in de duisternis van de hemel, die nog bewolkt en stom lijkt. De lichten van de sabbat verkondigen, voor de eerste en enige keer, de dageraad van de dag ná de sabbat: het nieuwe licht van de Opstanding. Alleen dit gebeuren is in staat het mysterie van de dood ten volle te verlichten. In dit licht, en alleen daarin, wordt waar wat ons hart verlangt en hoopt: dat de dood niet het einde is, maar de overgang naar het volle licht, naar een gelukkige eeuwigheid.
De Verrezene is ons voorgegaan in de grote beproeving van de dood, en kwam als overwinnaar tevoorschijn dankzij de kracht van de goddelijke Liefde. Zo heeft Hij voor ons de plaats van eeuwige rust bereid, het huis waar we worden verwacht; Hij heeft ons de volheid van het leven gegeven waarin er geen schaduwen en tegenspraken meer zijn.
Dankzij Hem, die uit liefde stierf en verrees, kunnen wij met de heilige Franciscus de dood onze “zuster” noemen. Haar afwachten met de vaste hoop op de Opstanding behoedt ons voor de angst om voorgoed te verdwijnen en bereidt ons voor op de vreugde van het leven zonder einde.








