Woensdagcatechese 12 november 2025
Algemene audiëntie paus Leo XIV
Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Paus Leo XIV zet de catechesecyclus voort vanaf woensdag 21 mei 2025.
Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)

Paus Leo XIV
Algemene Audiëntie
Woensdag 12 november 2025
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
IV. De Verrijzenis van Christus en de uitdagingen van de hedendaagse wereld
4. Paasspiritualiteit bezielt broederschap.
«Hebt elkaar lief zoals Ik u heb liefgehad» (vgl. Joh 15,12)
Beste broeders en zusters, goedemorgen
Geloven in de dood en verrijzenis van Christus en leven vanuit de paasspiritualiteit doordringt het leven met hoop en moedigt ons aan te investeren in het goede. Het helpt ons vooral om te liefhebben en broederschap te koesteren, wat ongetwijfeld een van de grote uitdagingen is voor de hedendaagse mensheid, zoals paus Franciscus duidelijk heeft gezien.
Broederschap ontspringt uit iets diep menselijks. Wij zijn in staat relaties aan te gaan en, als we dat willen, kunnen we authentieke banden tussen ons smeden. Zonder relaties, die ons vanaf het allereerste begin van ons leven steunen en verrijken, zouden we niet kunnen overleven, groeien of leren. Ze zijn talrijk, gevarieerd in vorm en diepte. Maar het is zeker dat onze menselijkheid het best tot vervulling komt wanneer we samen bestaan en leven, wanneer we erin slagen authentieke, niet formele banden te ervaren met de mensen om ons heen. Als we ons in onszelf opsluiten, lopen we het risico ziek te worden van eenzaamheid, en zelfs van een narcisme dat zich alleen om anderen bekommert uit eigenbelang. De ander wordt dan gereduceerd tot iemand van wie we kunnen nemen, zonder ooit werkelijk bereid te zijn te geven, onszelf aan te bieden.
We zijn ons er terdege van bewust dat broederschap ook vandaag niet vanzelfsprekend is, niet onmiddellijk. Veel conflicten, veel oorlogen over de hele wereld, sociale spanningen en gevoelens van haat lijken het tegendeel te bewijzen. Broederschap is echter geen mooie maar onmogelijke droom; het is niet het verlangen van een paar verwarden. Maar om de schaduwen te overwinnen die haar bedreigen, moeten we naar de bron gaan, en bovenal licht en kracht putten uit Hem die ons alleen bevrijdt van het gif van vijandschap.
Het woord „broederschap” is afgeleid van een zeer oude wortel, die betekent: zorgen voor, ter harte nemen, steunen en dragen. Toegepast op elk menselijk persoon wordt het een oproep, een uitnodiging. Vaak denken we dat de rol van broer of zus verwijst naar verwantschap, tot verwant zijn, tot deel uitmaken van dezelfde familie. In werkelijkheid weten we maar al te goed hoe onenigheid, verdeeldheid en soms haat zelfs de relaties tussen familieleden kunnen verwoesten, niet alleen tussen vreemden.
Dit toont de noodzaak, dringender dan ooit, om na te denken over de groet waarmee de heilige Franciscus van Assisi iedereen aansprak, ongeacht hun geografische, culturele, religieuze en leerstellige afkomst: omnes fratres was de inclusieve manier waarop de heilige alle mensen op hetzelfde niveau plaatste, juist omdat hij hen herkende in hun gemeenschappelijke bestemming van waardigheid, dialoog, welkom en redding. Paus Franciscus heeft deze benadering van de Poverello van Assisi opnieuw voorgesteld, waarbij hij de actualiteit ervan na achthonderd jaar benadrukte, in de encycliek Fratelli tutti.
Dat „tutti”, iedereen, dat voor de heilige Franciscus het welkomstteken was van een universele broederschap, drukt een essentieel kenmerk van het christendom uit, dat vanaf het begin de verkondiging is geweest van het Goede Nieuws bestemd voor de redding van allen, nooit in een exclusieve of privé-vorm. Deze broederschap is gebaseerd op het gebod van Jezus, dat nieuw is voor zover Hij het zelf heeft volbracht, de overvloedige vervulling van de wil van de Vader: dankzij Hem, die ons heeft liefgehad en zich voor ons heeft overgeleverd, kunnen wij op onze beurt elkaar liefhebben en ons leven geven voor anderen, als kinderen van de ene Vader en ware broeders en zusters in Jezus Christus.
Jezus heeft ons liefgehad tot het einde toe, zegt het evangelie van Johannes (vgl. 13,1). Naarmate het lijden nadert, weet de Meester heel goed dat zijn historische tijd ten einde loopt. Hij vreest wat gaat gebeuren; Hij ervaart de vreselijkste kwelling en verlatenheid. Zijn Verrijzenis, op de derde dag, is het begin van een nieuwe geschiedenis. En de leerlingen worden volledig broeders en zusters, na zoveel tijd samen doorgebracht, niet alleen wanneer ze de pijn van Jezus’ dood doormaken, maar vooral wanneer ze Hem herkennen als de Verrezene, het geschenk van de Geest ontvangen en getuigen van Hem worden.
Broeders en zusters steunen elkaar in moeilijkheden, ze keren zich niet af van wie in nood is, en ze huilen en verheugen zich samen in het actieve streven naar eenheid, vertrouwen en wederzijdse afhankelijkheid. De dynamiek is die welke Jezus zelf ons geeft: «Heb elkaar lief zoals Ik u heb liefgehad» (vgl. Joh 15,12). De broederschap die door Christus wordt geschonken, die gestorven en verrezen is, bevrijdt ons van de negatieve logica van egoïsme, verdeeldheid en hoogmoed, en herstelt ons in onze oorspronkelijke roeping, in de naam van een liefde en een hoop die elke dag vernieuwd worden. De Verrezene heeft ons de weg getoond om met Hem mee te reizen, om te voelen en te zijn „broeders en zusters allen”.








