Woensdagcatechese 17 september 2025
Algemene audiëntie paus Leo XIV

Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Paus Leo XIV zet de catechesecyclus voort vanaf woensdag 21 mei 2025.
Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)
Paus Leo XIV
Algemene Audiëntie
Woensdag 17 september 2025
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
III. De Passie van Jezus
7. Dood
“In de tuin was een nieuw graf, waarin nog niemand was gelegd.”
Beste broeders en zusters
In onze reis van catechese over Jezus, onze hoop, zullen we vandaag het mysterie van Stille Zaterdag overwegen. De Zoon van God ligt in het graf. Maar deze “afwezigheid” van Hem is geen leegte: het is verwachting, een ingetogen volheid, een belofte die in het duister wordt vervuld. Het is de dag van de grote stilte, waarin de hemel zwijgt en de aarde onbeweeglijk lijkt, maar juist daar wordt het diepste mysterie van het christelijk geloof vervuld. Het is een stilte vol betekenis, zoals de schoot van een moeder die haar ongeboren, maar al levende kind draagt.
Het lichaam van Jezus, van het kruis gehaald, wordt zorgvuldig gewikkeld, zoals men doet met iets kostbaars. Johannes de Evangelist vertelt ons dat Hij werd begraven in een tuin, in “een nieuw graf waarin nog niemand was gelegd” (Joh. 19:41). Niets wordt aan het toeval overgelaten. Die tuin roept het verloren Eden op, de plek waar God en mens verenigd waren. En dat graf, nog nooit gebruikt, spreekt van iets dat nog moet gebeuren: het is een drempel, geen einde. In het begin van de schepping plantte God een tuin; nu begint ook de nieuwe schepping in een tuin: met een gesloten graf dat spoedig geopend zal worden.
Stille Zaterdag is ook een dag van rust. Volgens de Joodse Wet mag op de zevende dag geen werk worden gedaan: na de zes dagen van de schepping rustte God (vgl. Gen. 2:2). Nu rust ook de Zoon, na het voltooien van Zijn werk van verlossing. Niet omdat Hij vermoeid is, maar omdat Hij tot het einde toe heeft liefgehad. Er is niets meer toe te voegen. Deze rust is het zegel op de voltooide taak; het is de bevestiging dat wat gedaan moest worden, werkelijk is volbracht. Het is een rust doordrongen van de verborgen aanwezigheid van de Heer.
Wij vinden het moeilijk om te stoppen en te rusten. We leven alsof het leven nooit genoeg is. We haasten ons om te produceren, onszelf te bewijzen, bij te blijven. Maar het Evangelie leert ons dat weten hoe te stoppen een daad van vertrouwen is die we moeten leren uitvoeren. Stille Zaterdag nodigt ons uit om te ontdekken dat het leven niet altijd afhangt van wat we doen, maar ook van hoe we weten los te laten wat we hebben kunnen doen.
In het graf is Jezus, het levende Woord van de Vader, stil. Maar juist in die stilte begint het nieuwe leven te gisten. Als een zaad in de grond, als de duisternis voor de dageraad. God is niet bang voor het verstrijken van de tijd, want Hij is ook de God van het wachten. Zo kan zelfs onze “nutteloze” tijd, die van pauzes, leegte, onvruchtbare momenten, de schoot van de verrijzenis worden. Elke stilte die wordt verwelkomd, kan de voorbode zijn van een nieuw Woord. Elke onderbroken tijd kan een tijd van genade worden, als we die aan God aanbieden.
Jezus, begraven in de grond, is het zachte gelaat van een God die niet alle ruimte inneemt. Hij is de God die dingen laat gebeuren, die wacht, die zich terugtrekt om ons vrijheid te geven. Hij is de God die vertrouwt, zelfs als alles afgelopen lijkt. En wij leren op die onderbroken sabbat dat we niet hoeven te haasten om weer op te staan; eerst moeten we blijven en de stilte verwelkomen, ons laten omarmen door beperking. Soms zoeken we snelle antwoorden, onmiddellijke oplossingen. Maar God werkt in de diepte, in de langzame tijd van vertrouwen. De sabbat van de begrafenis wordt zo de schoot waaruit de kracht van een onoverwinnelijk licht, dat van Pasen, kan voortkomen.
Beste vrienden, christelijke hoop wordt niet geboren in lawaai, maar in de stilte van een verwachting vol liefde. Het is niet het kind van euforie, maar van vertrouwvol overgave. De Maagd Maria leert ons dit: zij belichaamt deze verwachting, dit vertrouwen, deze hoop. Wanneer het ons lijkt dat alles stilstaat, dat het leven een geblokkeerde weg is, laten we dan denken aan Stille Zaterdag. Zelfs in het graf was God de grootste verrassing van allemaal aan het voorbereiden. En als we met dankbaarheid kunnen verwelkomen wat is geweest, zullen we ontdekken dat God, juist in kleinheid en stilte, de werkelijkheid liefheeft te transformeren, alles nieuw makend met de trouw van Zijn liefde. Ware vreugde wordt geboren uit bewoonde verwachting, uit geduldig geloof, uit de hoop dat wat in liefde is geleefd, zeker zal opstaan tot eeuwig leven.