Jaar van geloof markeert begin van Vaticanum II

gepubliceerd: woensdag, 19 oktober 2011

Jaar van het Geloof 11 okt 2012 - 24 nov 2013Paus Bene­dic­tus XVI heeft afgelopen week­ein­de een Jaar van het Geloof uit­ge­roe­pen “om een vernieuwde impuls aan de missie van de Kerk” te geven. Het jaar begint op 11 ok­to­ber 2012, wanneer de Rooms-Katho­lie­ke Kerk her­denkt dat 50 jaar gele­den het Tweede Vati­caans Concilie begon. Het ein­digt op 24 no­vem­ber 2013, op het hoog­feest van Christus Koning.

De paus vierde zater­dag een pontificale mis die werd opgedragen voor het wel­slagen van de Nieuwe Evangeli­sa­tie. Met die term duidt de Kerk de missio­naire in­span­ningen aan die wor­den onder­no­men in de lan­den waar het chris­ten­dom sinds de vroege Mid­del­eeuwen gewor­teld is, maar waar in de afgelopen eeuwen van subjectivisme en ra­tio­na­lis­me de ontkers­te­ning flink heeft toe­ge­sla­gen.