Requiemmis voor architect Cuypers

gepubliceerd: woensdag, 10 januari 2024
foto: Zairon
Cuypers’ Magnus opus - De Kathedrale Basiliek van Sint Bavo te Haarlem

Op 20 januari 2024 zal het 75 jaar gele­den zijn dat Joseph Cuypers overleed. Zijn om­vang­rij­ke architecto­nische en kunst­zin­nige nalaten­schap is aan­lei­ding voor een natio­naal ‘Joseph Cuypers Jaar’. De aftrap van dit Cuypers­jaar zal plaats­vin­den in Josephs ‘magnum opus’, de Ka­the­drale Basiliek van Sint Bavo te Haar­lem.

Deze dag begint -geheel zoals hij dat zelf gewild zou hebben- met een Heilige Mis uit dank­baar­heid. Ver­vol­gens zal prof. dr. Sible de Blaauw, voor­zit­ter van de Stich­ting Cuyperiana, een lofrede uit­spre­ken met als titel: ‘Joseph Cuypers en het ideaal van de ka­the­draal’ in de (verwarmde) plebanie en wordt een in­ter­ac­tie­ve rond­lei­ding gehou­den door de ka­the­draal.

Pro­gram­ma

12.30 uur Inloop
13.00 uur H.Mis met cele­brant ple­baan Floris Bun­scho­ten
14.00 uur Koffie/thee en iets lekkers
14.30 uur Lofrede door prof. dr. Sible de Blaauw
15.15 uur In­ter­ac­tie­ve rond­lei­ding onder lei­ding van een gids
15.45 uur Afslui­ting onder het genot van een hapje en een drankje

Aanmel­den

Aanmel­ding wordt gevraagd via info@cuyperiana.nl

Organi­sa­tie

De organi­sa­tie van deze dag is in han­den van de Stich­ting Cuyperiana, de Pa­ro­chie RK Haar­lem en de Vrien­den­kring KoepelKa­the­draal.

Architect Joseph Cuypers

Oeuvre

Het oeuvre van Joseph Cuypers ( * 10 juni 1861, Roermond - † 20 januari 1949, Meerssen) is groot. Net als zijn vader ontwierp hij veel kerken, maar van hem zijn ook huizen, pensions en scholen bekend. Tot zijn meest bekende werken behoren de de Haar­lemse Bavo­kathe­draal, de H. Antonius van Padua­kerk te Aer­den­hout, de OLV Hemel­vaart te Heem­ste­de, de H. Agatha te Beverwijk, de St. Pancratius te Castricum, de H. Wil­li­brordus te Oegst­geest, H. Wulfram te Waarland, de H. Urbanus te Nes a/d Amstel, de Am­ster­damse Obrecht­kerk, de Am­ster­damse Effectenbeurs en de recon­struc­tie en res­tau­ra­tie van Kasteel De Haar in Haar­zuilens.