Haal de camino in huis

H. Apostel Jacobus
foto: Angelique Broerse-van Hal
Santiago-taart

Op 25 Juli viert de Kerk het feest van de H. Jacobus. Zijn naam is vooral verbon­den met het Spaanse Santiago de Compostela. Vanuit heel Europa lopen eeuwen­oude wandel­rou­tes naar dit bede­vaarts­oord, de camino.

Volgens het Bijbel­boek Han­de­lin­gen van de apos­te­len werd de apostel Jacobus als lei­der van de Kerk van Jeru­za­lem in opdracht van koning Herodes Agrippa met het zwaard ter dood gebracht. Volgens overleve­ring werd rond het jaar 42 hij ont­hoofd. Hij was de eerste apostel die de mar­tel­dood stierf (Heilige Stefanus, de protomarte­laar, was de eerste gelo­vi­ge, die de mar­tel­dood stierf door steni­ging).

Volgens een legende zou het lijk van Jacobus door twee van zijn ge­meen­schap in een boot zijn gelegd. De boot zou door een won­der zijn aangespoeld aan de kust van Galicië, Spanje. Daar werd hij aan de voet van de berg Libredón begraven. Na de ontdek­king van het graf in de negende eeuw werd er een kerk bovenop gebouwd.

In Santiago de Compostela is het vandaag groot feest, waaraan vele gelo­vi­gen en pelgrims deel­ne­men. In de kerk hangt de beroemde grote wierookvat, de ‘Botafumiero’.