Bid mee met de Pinksternoveen

Vanaf Hemelvaart tot het hoogfeest van Pinksteren

gepubliceerd: woensdag, 12 mei 2021
Verbeelding van de H. Geest in de vorm van een duif - Glas-in-lood-raam in de Sint Pietersbasiliek in Vaticaanstad
Verbeel­ding van de H. Geest in de vorm van een duif
Glas-in-lood-raam in de Sint Pieters­basi­liek

De Neder­landse bis­schop­pen nodigen gelo­vi­gen uit om vanaf Hemel­vaart met het woord van God op weg te gaan naar Pink­ste­ren. Zij doen dit door het aanbie­den van een noveen waarin aan de hand van de schrift­le­zingen van de dag gebe­den wordt om de komst van de Heilige Geest.

Door de corona­maat­re­ge­len zal moge­lijk nog niet ie­der­een die dat wil de Pinkster­vie­ringen fysiek kunnen bijwonen. Het hui­dige protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’ blijft in ieder geval tot en met Pink­ste­ren onge­wij­zigd gel­den.

De bis­schop­pen hopen dat gelo­vi­gen die ter voor­be­rei­ding op Pink­ste­ren samen of alleen de noveen bid­den, mogen ervaren dat de Heilige Geest ons leven geeft en ons bestaan vernieuwt. De tekst van de noveen, afkoms­tig van de Katho­lie­ke Bijbel­stich­ting, vindt u op de speciale Pinkster­web­site:

Noveen

‘Noveen’ is afgeleid van novena en novem dat negen betekent. Een noveen is een gebed, of eigen­lijk een reeks gebe­den die gedurende negen opeen­volgende dagen wordt gebe­den. Vaak wordt ook voor de noveen­in­ten­tie een noveenkaars aangestoken in de kerk of gewoon thuis. Een noveenkaars brandt in principe negen dagen en nachten voor de gekozen intentie.

Op Katho­liek­le­ven.nl staat een uit­ge­brei­der uitleg over de Pinksternoveen:

(bron: rkkerk.nl)