Kerstcupcakes bakken

Eerste Kerstdag - 15.00 uur - Kathedraal TV

gepubliceerd: maandag, 21 december 2020

Op Eerste Kerst­dag om 15.00 uur gaan Jurre en Mateo op Ka­the­draal TV kerstcupcakes maken. Doe je mee? Hier is het recept waar­mee je mee kunt doen! Een leuke ac­ti­vi­teit voor in de Kerst­va­kan­tie!

Wat heb je nodig?

180 gram boter, 135 gram suiker of zoetstof, 8 gram vanillesuiker, 4 eieren, 180 gram zelfrijzend bakmeel, beetje zout, mixer, diverse kleuren fondant (te koop in super­markt en bak­win­kels), gewassen han­den, schort en mis­schien een beetje hulp van papa of mama.

Hoe gaan we het doen?

1. Handen goed wassen (altijd goed!) en doe je schort om.
  2. Mix de boter, suiker, vanillesuiker, eieren en bakmeel met een handmixer of in de mixer, voeg een snufje zout toe.
  3. Schep het mengsel in de cupcake­vormpjes.
  4. Plaats de gevulde cake­vormpjes 20 minuten in een voorverwarmde oven op 170 gra­den.

Nu is het tijd voor het maken van de kerstfiguurtjes met fondant.

Hoe maak ik de kerstfiguurtjes

(zie ook de foto’s voor een voor­beeld):

1. Maak een kegel van fondant.
  2. Maak een lange sliert door fondant uit te rollen.
  3. Draai de sliert om de kegel.
  4. Maak een bolletje voor het hoofdje van jouw kerstfiguur en plaats het op de kegel.
  5. Maak een doek of kroon voor op het hoofdje.
  6. Maak een gezichtje met piepkleine oogjes van bolletjes en een heel dun sliertje voor de mond.
  7. Bij een her­der of Jozef kun je met een dun sliertje een koord voor om de hoofddoek maken.
  8. Maak een staf voor de her­ders of een geschenk van de wijzen.

De versierde kerstcupcakes zijn klaar. Wat dan?

1. Presen­teer ze op een mooie schaal op tafel.
  2. Verzamel ie­der­een om samen een kopje thee/koffie, glas lekkers te drinken bij een cupcake.
  3. Neem twee cupcakes, pak ze leuk in en breng deze naar iemand in de straat of de buurt, die ook wel zo’n mooi versierde cupcake lekker vindt. Iemand die ziek is of alleen, of iemand die niet zo goed cupcakes kan bakken als jij. Houdt wel goed afstand, breng je kerstcupcakes coronaproof weg!

Maak een selfie en win een mooie prijs

SamenKerk, het magazine van het bisdom, heeft een leuke kerst­wed­strijd geor­ga­ni­seerd voor de kerst­va­kan­tie.

Maak een selfie met je cupcakes en mail deze met je naam, leef­tijd en adres naar samen­kerk@bisdomhaarlem-amster­dam.nl. De vijf beste foto’s ont­van­gen een leuke prijs. (Let op: deze foto’s wor­den in de volgende SamenKerk geplaatst.)