Open brief over situatie in Nagorno-Karabach

Oproep tot bescherming curtureel en religieus erfgoed

gepubliceerd: dinsdag, 17 november 2020

Open brief over situatie in Nagorno-KarabachVahan Avakian, voor­zit­ter van de Stich­ting Sint Grigor Narekatsi Am­ster­dam, doet in een open brief aan de Minister-presi­dent een oproep tot bescher­ming van het Armeense reli­gi­euze en culturele erf­goed in Nagorno-Karabach na het onder­te­ke­nen van de staakt-het-vuren over­een­komst van 9 no­vem­ber, 2020.

Een aantal his­to­risch Armeense gebie­den komen in han­den van Azerbeidzjan. In deze gebie­den bevin­den zich een groot aantal Armeense monu­menten, klooster­com­plexen en kerken, die een uni­ver­se­le culturele en reli­gi­euze waarde ver­te­gen­woor­digen. Velen zijn zeer oud en gaan terug op de eerste eeuwen van onze tijdreke­ning. In het verle­den is onder Azerbeidzjaans gezag op grote schaal Armeens cultureel erf­goed vernie­tigd, zoals bij­voor­beeld de begraaf­plaats met duizen­den khachkars (kruis-stenen) in Julfa eind jaren negen­tig. De brief bevat een lijst van his­to­risch en cultureel erf­goed dat Armeniërs samen met hun land hebben verloren in Nagorno-Karabach.

De brief is mede onder­te­kend door onze bis­schop, Mgr. Dr. J.W.M. Hendriks.

Onder­te­kenaars

• Archbishop Khajag Barsamian
    Pontifical Legate of the Western Europe
    Representative of the Armenian Church to the Holy See