Vicaris-generaal viert gouden priesterfeest

gepubliceerd: donderdag, 27 mei 2010

De vica­ris-generaal van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam, mgr. drs. M. de Groot, hoopt op zon­dag 13 juni de vijf­tigste ver­jaar­dag van zijn pries­ter­wij­ding te vieren.

Mgr. De Groot, geboren in Am­ster­dam, werd na zijn studie aan het groot­semi­narie in Warmond op 11 juni 1960 door Mgr. Huibers tot pries­ter gewijd. Na een jaar als kape­laan in Castricum te hebben gewerkt, stuurde mgr. van Dode­waard hem naar Rome waar hij tot 1964 ker­ke­lijk recht stu­deerde. In dat jaar benoemde de bis­schop hem tot rechter aan de ker­ke­lijke recht­bank en tot se­cre­ta­ris. In die laatste hoe­da­nig­heid was mgr. De Groot in het najaar van 1965 in Rome tij­dens de voorlaatste sessie van het Concilie.

Mgr. De Groot werd onder mgr. Zwart­kruis officiaal van de ker­ke­lijke recht­bank, een functie die hij nog steeds bekleedt en in 1983 kanselier. Mgr. Bomers benoemde hem in 1994 tot vica­ris en zijn op­vol­ger, mgr. Punt, tot vica­ris generaal, in 1998.

Op zon­dag 13 juni is er om 11.30 uur een plech­tige eucha­ris­tie­vie­ring in de paro­chie­kerk van de H. Joseph, Jans­straat 43 te Haar­lem. De Joseph­kerk is gelegen op loop­af­stand van station Haar­lem CS en het Bis­schops­huis. Van 13.00 uur tot 15.30 uur is er gelegen­heid de jubila­ris te fe­li­ci­te­ren tij­dens een fees­te­lij­ke receptie in het Bis­schops­huis, Nieuwe Gracht 80 te Haar­lem.