St. Grigor Narekatsi Lezingen

Dinsdag 16 april - 19.00 uur - Begijnhofkapel Amsterdam

gepubliceerd: woensdag, 10 april 2019
St. Grigor Narekatsi Lezingen

Op dins­dag 16 april 2019, in de Goede Week, zullen de vierde Sint Grigor Narekatsi Lezingen plaats­vin­den. Dit jaar or­ga­ni­seert de Stich­ting St. Grigor Narekatsi het eve­ne­ment in samen­wer­king met Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam in de Begijnhof­ka­pel aan het Spui te Am­ster­dam.

De betoverende gebeds­tek­sten van de 10e-eeuwse Armeense monnik en filo­soof Sint Gregorius van Narek ( * 950 - † 1003) zullen in ver­schil­lende talen te gehore wor­den gebracht door de hoof­den van de Syrisch-, Russisch-, Koptisch-Orthodoxe, Rooms-Katho­lie­ke en Armeens-Apos­to­lische zuster­kerken in Neder­land. Hierdoor ver­te­gen­woor­digt het eve­ne­ment grote oecu­me­nische waarde. Voorts zal de offi­cië­le pre­sen­ta­tie plaats­heb­ben van de Neder­landse vertaling van de het ‘Boek der Weekla­ging’ van Sint Gregorius. De vertaling is uitge­voerd door Oxford-professor Theo van Lint en uitge­ge­ven door de Stich­ting St. Grigor Narekatsi.

Aarts­bis­schop Khajag Barsamian, legaat van de Armeens-Apos­to­lische Kerk in West-Europa en Mgr. Jan Hendriks dragen bij aan de ope­ning van de lezingen. De gebe­den wor­den begeleid door Armeense gees­te­lij­ke muziek van St. Grigor Narekatsi, uitge­voerd door Julietta Alksanyan, soliste van de Neder­landse Opera en Meghrig Gara­bedian op Kanun (snaarinstru­ment uit het Midden-Oosten).

Pro­gram­ma

• Opening – Vahan Avakian, St. Grigor Narekatsi Foundation Am­ster­dam
  • Bijdrage – Aarts­bis­schop Khajag Barsamian, Pau­se­lijke gezant van de Armeens-Apos­to­lische kerk in West-Europa, ver­te­gen­woor­diger van de Armeense kerk voor de Heilige Stoel
  • Bijdrage – Mgr. Dr. J.W.M. Hendriks