Prinses Beatrix bezoekt gerestaureerde Bavo

Vrijdagmiddag 4 maart 2016

gepubliceerd: vrijdag, 12 februari 2016

Hare Ko­nin­klij­ke Hoog­heid Prinses Beatrix der Neder­lan­den is vrij­dag­mid­dag 4 maart 2016 aanwe­zig bij een bij­een­komst ter gelegen­heid van de opleve­ring van het interieur van het gerestaureerde mid­den­schip van de Ka­the­drale Basiliek Sint Bavo in Haar­lem. De ka­the­draal ondergaat al sinds 2005 een om­vang­rijk res­tau­ra­tie­pro­ces.

Vernieu­wing interieur bijna voltooid

Met de vernieu­wing van het mid­den­schip is het interieur van de Nieuwe Bavo vrijwel voltooid. Van het exterieur moeten alleen de twee torens aan de westzijde nog gereno­veerd wor­den, waarna de ka­the­draal in 2017 gereed zou moeten zijn. Het mid­den­schip heeft onder andere zes­tien nieuwe glas-in-loodramen gekregen, naar een ontwerp van kunste­naar Jan Dibbets.

Top vijf van kerken uit 1850-1950

De Nieuwe Bavo is tussen 1895 en 1930 gebouwd. Architect Joseph Cuypers combi­neerde in zijn ontwerp diverse bouw­stijlen, waar­on­der neogo­tisch, neoromaans, art deco en Jugendstil. Het interieur bevat ook Moorse invloe­den. De ka­the­draal behoort met de Sagrada Familia in Barcelona, de Sacré-Coeur in Parijs, de Westminster Ca­the­dral in Londen en de Basiliek van Koekel­berg in Brussel tot de top vijf van kerken die in de periode van 1850 tot 1950 wer­den gebouwd.

(bij­gaande foto­se­rie van fotografe Isabel Nabuurs toont het prach­tig gerestaureerde interieur)