Sail en tv-viering vanuit de H. Nicolaas Amsterdam

foto: RKK
Geloofsgesprek met Mgr. Punt
Geloofs­ge­sprek met Mgr. Punt

Bij gelegen­heid van de laatste dag van Sail Am­ster­dam zal een fees­te­lij­ke H.Mis wor­den gevierd in de H. Nicolaas­kerk tegen­over het Centraal Station. Sail Am­ster­dam is een eve­ne­ment dat eens in de vijf jaar wordt gehou­den.

Fees­te­lij­ke H.Mis in de H. Nicolaas­kerk

De heilige Nicolaas is de patroon van havenste­den en zeevaren­den, dus het ligt voor de hand dat op die dag de hoog­mis in de Nicolaas­basi­liek in het teken staat van Sail. De fees­te­lij­ke vie­ring wordt recht­streeks uitgezon­den door de RKK via NPO 2. Aanvang 10.30 uur.

Geloofs­ge­sprek

Voor­af­gaand aan de Eucha­ris­tie­vie­ring is het geloofs­ge­sprek om 10.15 uur met Mgr. Punt.

“Varen staat model voor de weg die chris­te­nen gaan: onderweg, durven loslaten, je toe­ver­trou­wen aan de Schepper, niet bang zijn voor de lege ruimte op zee. Het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam heeft niet voor niets Am­ster­dam in de titel staan. En de kerk tegen­over het Centraal Station heeft als patroon niet voor niets Nicolaas, de bescherm­hei­lige van de zeelie­den. Water, zee en schepen zijn voor altijd verbon­den met het bisdom. En wanneer dan de hele wereld kijkt naar Am­ster­dam om te genieten van de nieuwste editie van Sail, kan het niet anders of in de vie­ring komt dat gegeven terug.”

Godspeed and fair winds

Blessing of the Sails 2015Op de slot­dag van Sail Am­ster­dam 2015 vindt ook de tradi­tio­nele Bles­sing of the Sails plaats. Op zon­dag 23 au­gus­tus 2015 vindt op het helidek van Zr. Ms. De Ruyter een vie­ring plaats waarin de zegen wordt gevraagd voor een behou­den vaart, “Godspeed, fair winds and follo­wing seas”.

De Bles­sing is bedoeld voor de beman­ningen van de schepen en voor bezoekers. De vie­ring wordt geleid door vlootpredi­kant Fred Omvlee, krijgs­macht­rabbijn Menachem Sebbag, vloot­aal­moeze­nier Frank Kamp en koop­vaardij­predi­kant Helene Perfors.

Muzikale omlijs­ting is van Katwijks Chris­te­lijk Mannen­koor Jubilate uit Katwijk aan Zee en het koper­kwintet van de Mariniers­kapel der Ko­nin­klij­ke Marine (MarV). Het koor zal o.a. zingen Nearer my God to Thee; Eli, Eli; You raise me up; Eternal Father/Eeuwge Vader, sterk in macht en You’ll never walk alone.

Na afloop is er voor bezoekers koffie en thee.

• Locatie Zr. Ms. De Ruyter: Oranje Oceaan.
  • Aanvang: 11.15 tot 12.15 uur
  • Toegang is gratis, reserveren is helaas niet moge­lijk.

Links