Bisdom Haarlem-Amsterdam











    Theologie van het Lichaam

    De Theo­lo­gie van het Lichaam (in het Engels Theology of the Body) is een ver­za­me­ling van 129 catecheses (onder­wij­zingen) die paus Johannes Paulus II hield tussen 1979 en 1984 tij­dens zijn weke­lijkse au­diën­ties in Rome. Het is een diep­gaande theo­lo­gische re­flec­tie over de bete­ke­nis van het men­se­lijk lichaam, seksua­li­teit, huwe­lijk en liefde, gezien door de lens van de katho­lieke ge­loofs­leer. Het biedt een visie op de mens als geschapen naar Gods beeld en roept op tot een leven van zelfgave en hei­lig­heid. Gezien je eer­dere vragen over katho­lieke on­der­wer­pen, leg ik het hier kort en hel­der uit in die context.

    Be­lang­rijke thema’s zijn:

    Oor­spron­ke­lijke staat (Genesis):

    • Oor­spron­ke­lijke naakt­heid: Adam en Eva waren voor de zondeval naakt zon­der schaamte (Gen. 2:25), wat hun onschuld en pure zelfgave aan elkaar weer­spie­gelt.
    • Bete­ke­nis: Het lichaam is goed geschapen en bedoeld om liefde te uiten, niet lust.

    Huwe­lijk als sacra­ment:

    • Eenheid: Het huwe­lijk spiegelt de een­heid van Christus en de kerk (Ef. 5:25-32). Man en vrouw wor­den "één vlees" (Gen. 2:24) in een totale gave van zich­zelf.
    • Vrucht­baar­heid: Seksua­li­teit is heilig en gericht op leven (kin­de­ren) en weder­zijdse opbouw.

    Verlos­sing van het lichaam:

    • Zondeval: Na de zonde (Gen. 3) werd het lichaam vat­baar voor lust en schaamte, maar Christus’ verlos­sing herstelt de oor­spron­ke­lijke waar­dig­heid.
    • Roeping: Door genade kunnen mensen hun lichaam weer aanbie­den als een "levend offer" aan God (Rom. 12:1).

    Celi­baat voor het Ko­nink­rijk:

    • Keuze: Som­mi­gen kiezen celi­baat (ongehuwd leven) als teken van toe­wij­ding aan God en vooruit­wij­zing naar het hemelse leven, waar geen huwe­lijk meer is (Matteüs 22:30).
    • Comple­mentari­teit: Huwe­lijk en celi­baat zijn beide roe­pingen die Gods liefde tonen.

    Liefde versus lust:

    • Ethiek: Seksua­li­teit mag nooit een ander als object behan­de­len (tegen porno, overspel, etc.), maar moet een gave zijn binnen de huwe­lijkse liefde.
    • Personalisme: Elke persoon heeft onein­dige waar­dig­heid en mag niet wor­den gebruikt.

    Deze katholieke woordenlijst is nog in ontwikkeling.
    Aan de beschrijvingen wordt nog geschaafd.
    © Copyright 2025 Bisdom Haarlem-Amsterdam




    Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose