Eerste donderdagdevotie
De eerste donderdagdevotie is een katholieke praktijk die gericht is op het eren van het Heilig Sacrament van de Eucharistie en de Getsemane-uren van Jezus, vaak in verband met het priesterschap en de voorbereiding op het Hoogfeest van het Heilig Sacrament (Sacramentsdag).
Kernpunten
- Wanneer: op de eerste donderdag van de maand (soms ook in samenhang met de viering van de eerste donderdag vóór Sacramentsdag).
- Doel: verering van het Heilig Hart van Jezus, dankzegging voor de Eucharistie, en gebed voor de priesters en voor bekering van zondaars.
- Praktijk: kan bestaan uit aanbidding van het Allerheiligste, de Heilige Mis bijwonen, meditatie over het lijden van Jezus in Getsemane, rozenkrans en andere gebeden van eerherstel.
Spirituele achtergrond
- Ontwikkeld vanuit dezelfde mystieke tradities als de eerste vrijdagdevotie, met bijzondere nadruk op Jezus’ barmhartigheid en zijn lijden voor de mensheid.
- Gelovigen wordt beloofd dat wie trouw deelneemt aan deze devotie, bijzondere genaden van vergeving, vrede en geestelijke kracht kan ontvangen.
Kortom: de eerste donderdagdevotie is een maandelijkse oefening van aanbidding, dankzegging en gebed ter ere van Jezus’ Heilig Sacrament en zijn Getsemane-lijden, vaak gekoppeld aan het welzijn van priesters en de Kerk.
Deze katholieke woordenlijst is nog in ontwikkeling.
Aan de beschrijvingen wordt nog geschaafd.
© Copyright 2026 Bisdom Haarlem-Amsterdam