Bisdom Haarlem-Amsterdam










Wij geloven - De laatste dingen

gepubliceerd: zaterdag, 26 april 2025

De ge­loofs­be­lij­de­nis is zuinig als het gaat over de laatste dingen. Er wor­den slechts twee zinnen aan gewijd: “Wij belij­den de opstan­ding van het vlees en het leven van de eeuw die komt”: een nieuw leven in een nieuwe wer­ke­lijk­heid.

De ge­loofs­be­lij­de­nis zegt niets over de vraag hoe dat leven er uit zal zien. Van de Beek en Rikhof wij­den in hun boek Wij geloven aan deze twee sobere slotzinnen van het credo een prach­tig hoofd­stuk. Ze leggen hierin uit dat de belij­denis ‘Jezus is de Heer’ door de tij­den heen standhoudt; hoe doop en geloof de toegangspoorten zijn tot het nieuwe leven, dat aan­gereikt door Christus’ dood en opstan­ding, bekrach­tigd wordt door de gave van de Geest; en dat de ware aard van de Kerk in verborgen­heid (sacra­menteel) en kruis­da­gend aanwe­zig is in onze wereld.

Vooral in tij­den van rampspoed en verdruk­king zijn hoop en verlangen onontbeer­lijk om het vol te (kunnen) hou­den. Dat was in ons land zo tij­dens de Duitse bezet­ting (1940-1945). Nu (2020-2021), gedurende de corona­pan­de­mie, beuren we elkaar op met woor­den van hoop en troost. Dit gaat weer voorbij, er komt een andere tijd. Iedere gene­ra­tie maakt wel periodes van nood en ontbe­ring mee. In ons deel van de wereld hebben we het wat dat betreft goed getroffen. In de ge­schie­de­nis van het volk van Israël wisselen periodes van belofte, opgang en bloei en periodes van neergang, onder­druk­king en gevangen­schap elkaar af. De relatie met de Heer van de hemelse machten, die zijn volk door de tij­den heen vasthoudt en leidt, is de grond van de hoop van het volk van Israel dat er een betere tijd zal komen: ‘die nieuwe dag’ zal komen, de Dag van de Heer waarop ge­oor­deeld en recht­ge­daan zal wor­den. Uit­ein­de­lijk zal het goed komen. De machten van deze wereld hebben niet het laatste woord. Dat is aan God.

Nieuwe dag in Christus’ opstan­ding

Het Nieuwe Testa­ment sluit bij dit ge­dach­te­goed aan. Ook Jezus spreekt over deze en de toe­ko­mende wereld (zie Mt. 12,32; Mc. 10,30; Lc. 18,30). Daarbij moet aangetekend wor­den dat de Vroege Kerk het zo verstond - en wij vandaag - dat die ‘nieuwe dag’ in Christus’ opstan­ding uit de doden reeds geko­men is en dat de hoop op de eeuw die komt, verbon­den is met het geloof in de opstan­ding van de doden. Jezus is de eerste en de laatste, Hij vervult de tij­den en verbindt de tij­den. Dit escha­to­lo­gische per­spec­tief is in zijn sober­heid overeind ge­ble­ven in de ge­loofs­be­lij­de­nis en niet veran­derd toen de Kerk in het Romeinse Rijk van keizer Constan­tijn in de vierde eeuw een tot de staat erkende gods­dienst werd verheven (en aan het eind van die vierde eeuw tot staatsgods­dienst). Van de Beek en Rikhof zien daarin de hand van de kerk­va­der Eusebius van Ceasarea (260-337), de eerste kerkhistoricus, die welis­waar de loftrompet stak over keizer Constan­tijn, maar die zich zeer bewust was van het verschil tussen het Romeinse poli­tieke bestel en de ver­wach­ting van de eeuw die komt. De ver­wach­ting van het duizend­ja­rig rijk wees hij van de hand. Het Concilie van Nicea (325) dat deze ge­loofs­be­lij­de­nis opstelde, volgde hem daarin.

Eschato­lo­gie

Wij geloven

Het denken over het einde of over de laatste dingen wordt door­gaans uitgedrukt in temporele begrippen: verle­den, heden, toe­komst. Maar in de chris­te­lijke eschato­lo­gie ligt daar het accent niet. Het gaat om het laatste oor­deel van God over ons en over de toe­komst die daardoor moge­lijk wordt. Eschato­lo­gie is een kwali­ta­tief en niet een temporeel begrip, zeggen Van de Beek en Rikhof. Het escha­to­lo­gische per­spec­tief van waaruit wij als chris­te­nen mogen leven botst met het his­to­rische denken, dat een kenmerk is van de moderne tijd. Eschato­lo­gie is te on­der­schei­den van apocalyp­tiek, het literaire genre dat we kennen uit het boek Daniël en waar­van sporen te vin­den zijn in het Nieuwe Testa­ment (zie Mc 13,26; 14,62; Op. 1,7).

De apocalyp­tiek richt zich op het onthullen van de eind­tijd en het invullen van gebeur­te­nissen die daaraan vooraf gaan. Denken over de eind­tijd is door de tij­den heen een geliefd on­der­werp geweest. Ook vandaag zijn er ontwerpen in omloop die daarop speculeren. Van de Beek en Rikhof geven in hun boek een mooie schets van de ver­schil­lende fasen die apocalyp­tiek heeft doorlopen om ver­vol­gens van deze ontwerpen afstand te nemen omdat de apocalyp­tiek uitgaat van vijand­beel­den en ge­mak­ke­lijk gebruikt kan wor­den om de eigen positie te ver­ster­ken. Apocalyp­tiek kan alleen een nut­tig instru­ment zijn zolang deze samengaat met de belij­denis dat de Jezus de Heer is. Waar de apocalyp­tiek wordt los­ge­maakt van die belij­denis en een op zich­zelf staand ontwerp wordt van de laatste dingen, zetten we volgens Van de Beek en Rikhof een stap achter Christus terug. Dat risico is niet denk­beel­dig zeggen zij onder ver­wij­zing naar heden­daag­se theo­lo­gische con­struc­ties van de eind­tijd of de theo­lo­gie van het Ko­nink­rijk Gods van de twin­tigste eeuw.

Een voorbehoud tegen uit­ge­werkte apo­ca­lyp­tische ontwerpen vin­den we in Mt. 25. Het verhaal over de wijze en dwaze maag­den loopt uit op de verma­ning: ‘Wees dus waak­zaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip Hij komt’ (Mt. 25,13). En ver­derop in het verhaal (Mt. 25,31-46) over het laatste oor­deel, als de schapen van de bokken ge­schei­den wor­den, overheerst alom verba­zing. ‘Maar, wanneer dan...?’

Als laatste...

Als christen mogen we deel­heb­ben aan de escha­to­lo­gische wer­ke­lijk­heid van God die in Christus is aangebroken. Maar dat is niet een wer­ke­lijk­heid of sfeer die ons van het concrete, alle­daag­se leven vervreemdt. Integen­deel. Een leven met Christus in de Geest, geeft kracht om niet voor ons­zelf, maar met en voor de ander te leven, het kruis op te nemen en te dragen. Bij de belij­denis ‘Jezus is de Heer’ hoort een concreet leven dat daarbij past. Een juist verstaan van de laatste dingen helpt ons daar bij.


Gerelateerde nieuwsberichten

dinsdag, 20 mei 20251700 Jaar geloven
zaterdag, 26 april 2025Credo - Geloofsbelijdenis
zaterdag, 26 april 2025Wij geloven - Introductie
zaterdag, 26 april 2025Wij geloven - God, almachtige Vader en Schepper
zaterdag, 26 april 2025Wij geloven - Jezus Christus, Zoon van God en Verlosser
zaterdag, 26 april 2025Wij geloven - De Heilige Geest
zaterdag, 26 april 2025Wij geloven - De Kerk



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose