Aanscherping coronamaatregelen

Maximaal 50 aanwezigen

gepubliceerd: maandag, 20 december 2021

Naast de eer­der af­ge­kon­digde maat­regelen voor de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, hebben de bis­schop­pen besloten tot nog ver­dere aanscher­ping in ver­band met de af­ge­kon­digde lockdown per 19 de­cem­ber.

Begin de­cem­ber wer­den al de publieke vie­rin­gen na 17.00 uur geschrapt en daar­mee ook alle publieke kerst­nacht­vie­ringen om zo op kerst­avond een massale bewe­ging van kerk­gan­gers te voor­ko­men. Nu kon­digen de bis­schop­pen aan dat bij de publieke vie­rin­gen voor 17.00 uur nog slechts vijf­tig aanwe­zigen mogen zijn.

De lockdown is ingrijpend voor ie­der­een. Dat ervaren ook de R.-K. bis­schop­pen en zij nemen hierin hun verant­woor­de­lijk­heid. Ze begrijpen dat dit voor pa­ro­chies en pa­ro­chi­anen weer een teleur­stel­ling is die het samen vieren van onder meer Kerst­mis belemmert. ‘Maar’ vragen de bis­schop­pen, ‘laten we zorg hebben voor onze naasten en dit zorg­vul­dig doen in soli­da­ri­teit met de hele samen­le­ving. Als gelo­vi­gen gaan we door deze donkere tijd in de kracht van het geloof en in het ver­trouwen dat het Licht van Christus de duisternis overwint’.

Voor alle vie­rin­gen vóór 17.00 uur geldt dat deze met het maximumaantal van vijf­tig aanwe­zigen, exclusief be­die­naren, publiek toe­gan­ke­lijk blijven.

Reserveren en zang

Pa­ro­chies wordt ver­zocht weer te werken met een reserve­rings­sys­teem en alle bestaande maat­regelen blijven van kracht. Dat geldt voor de an­der­halve meter­regel, de ver­plich­ting tot het dragen van een mondkapje bij ver­plaat­singen en de basis­regels op het gebied van hygiëne, ventilatie en thuis­blij­ven bij klachten.

Wat betreft het zingen gaan de bis­schop­pen terug naar de eer­dere maat­regel van voorzang door één cantor of maximaal vier zan­gers.

Uit­vaar­ten en andere ker­ke­lijke bij­een­komsten

Uit­vaar­ten mogen - met ver­wij­zing naar de uit­zon­de­ring die door de over­heid wordt toe­ge­staan - vanaf 19 de­cem­ber door maximaal hon­derd personen wor­den bijgewoond. Voor alle andere vie­rin­gen geldt het genoemde aantal van maximaal vijf­tig aanwe­zigen.

Voor alle andere ker­ke­lijke bij­een­komsten dan vie­rin­gen geldt dat deze zoveel moge­lijk digi­taal plaats moeten vin­den. Gezien de maximum groepsgrootte die geldt voor buiten­bij­een­komsten kunnen er geen openlucht­vie­ringen, her­ders­tochten enzo­voort plaats­vin­den. Wanneer de kerken wor­den open­ge­steld voor de aanbid­ding van het heilig Sacra­ment of voor een bezoek aan de kerst­stal van­wege per­soon­lijke devotie, dan gel­den alle basis­regels op het gebied van afstand hou­den, mondkapje, hygiëne en ge­zond­heid.

Vier Kerst­mis!

De oproep om Kerst­mis thuis mee te vieren wordt door de hui­dige omstan­dig­he­den nog be­lang­rijker. Er kunnen min­der mensen terecht bij de kerst­vie­ringen dan eer­der werd gehoopt. Voor ie­der­een die geen plek meer kan reserveren: vier thuis mee. Veel pa­ro­chies ver­zorgen een live­stream, op NPO2 wor­den kerst­vie­ringen uitgezon­den en ook Radio Maria besteedt veel aan­dacht aan Kerst­mis met vie­rin­gen, retraites en de ‘Hemelse 100’. Ga om thuis Kerst­mis mee te kunnen vieren naar VierKerst­mis.nl met meer in­for­ma­tie, tips en een per­soon­lijke bemoe­diging van de bis­schop­pen. Doe mee, Vier Kerst­mis!