Opnieuw anderhalve meter en mondkapjes

Coronamaatregelen

gepubliceerd: woensdag, 10 november 2021

De Neder­landse bis­schop­pen vragen om een aantal corona­maat­re­ge­len die eer­der al gol­den opnieuw toe te passen in de R.-K. Kerk. De an­der­halve meter afstand­maat­re­gel en het mondkapje wordt opnieuw inge­voerd.

Gelo­vi­gen wor­den gevraagd tij­dens vie­rin­gen en andere ker­ke­lijke bij­een­komsten an­der­halve meter afstand te hou­den en een mondkapje te dragen wanneer zij zich ver­plaatsen in de kerk of de ruimte waar de ker­ke­lijke bij­een­komst wordt gehou­den. Daar­naast blijven de basis­regels gel­den op het gebied van hygiëne, ventilatie en thuis­blij­ven bij klachten.

Zingen

Voorlopig blijft volkszang nog toe­ge­staan en mogen ook koren blijven zingen, maar koren wordt na­druk­ke­lijk aan­gera­den om alleen te repe­te­ren in grote ruimtes waar voldoende geven­ti­leerd kan wor­den. Ook voor het zingen tij­dens de vie­rin­gen geldt dat er goed geven­ti­leerd moet kunnen wor­den en dat koorle­den net als de andere aanwe­zigen onderling tenminste an­der­halve meter afstand moeten hou­den. Verder gel­den voor repe­ti­ties die niet in een kerk plaats­vin­den, de regels voor koor­re­pe­ti­ties van de over­heid.

De bis­schop­pen hou­den er reke­ning mee dat de ko­men­de tijd ver­dere aanscher­ping van de corona­maat­re­ge­len nodig zal blijken.

Respect­volle omgang

De bis­schop­pen hebben eer­der al ie­der­een opge­roe­pen om zich te laten vaccineren. Tege­lijk willen zij aan alle gelo­vi­gen, gevacci­neerd en niet-gevacci­neerd, vragen om respect­vol met elkaar om te blijven gaan.

De bis­schop­pen beseffen dat zij opnieuw een beroep doen op de bereidwillig­heid van alle betrok­ke­nen in de pa­ro­chies, waar­on­der vele vrij­wil­li­gers die helpen bij het implemen­te­ren van de voor­zorgs­maat­re­ge­len. Zij zijn dank­baar voor deze inzet en hopen en bid­den dat een ge­za­men­lijke in­span­ning de beoogde effecten zal hebben ten behoeve van de ge­zond­heid van alle mensen en met name de meest kwets­ba­re mensen in onze samen­le­ving.