Versoepeling coronamaatregelen

Vanaf zaterdag 5 juni

gepubliceerd: woensdag, 2 juni 2021

Met ingang van 5 juni 2021 voert de over­heid een groot aantal ver­soe­pe­lingen van de corona­maat­re­ge­len door. De bis­schop­pen hebben bezien wat dit betekent voor het protocol van de R.-K. Kerk. De guns­tige ont­wik­ke­ling in de besmet­tings­cij­fers geeft de moge­lijk­heid tot een ver­soe­pe­ling van het maximum aantal gelo­vi­gen dat een vie­ring kan bijwonen.

Groter aantal deel­ne­mers

Met ingang van 5 juni aanstaande verhogen de bis­schop­pen dit aantal van 30 naar 50. Voor grotere kerk­ge­bouwen met meer dan 300 reguliere zit­plaatsen geldt dat maximaal 15 procent van het aantal zit­plaatsen kan wor­den benut. In kerk­ge­bouwen met meer dan 1.000 reguliere zit­plaatsen kunnen maximaal 250 personen wor­den toe­ge­la­ten. Voor alle kerk­ge­bouwen geldt dat de genoemde maximum aantallen kerk­gan­gers alleen kunnen wor­den toe­ge­la­ten als de gelo­vi­gen onderling an­der­halve meter afstand kunnen hou­den. Ook de andere basis­regels uit het protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’, zoals bij­voor­beeld de regels over vooraf reserveren, communie uitreiken, hygiëne en het dragen van mondkapjes blijven onverkort gel­den.

aantal zit­plaatsen maximaal aantal deel­ne­mers
tot 300 zit­plaatsen: maximaal 50 deel­ne­mers
van 300 tot 1000 zit­plaatsen: maximaal 15% van het aantal reguliere zit­plaatsen
meer dan 1000 zit­plaatsen: maximaal 250 deel­ne­mers
voor zover 1½ meter afstand kan wor­den gehou­den

Pro­ces­sies en openlucht­vie­ringen

Het protocol van de R.-K. Kerk schreef al voor dat pa­ro­chies voor pro­ces­sies op de open­ba­re weg de regel­ge­ving van de lokale over­heid moeten volgen. Hetzelfde geldt voor openlucht­vie­ringen op plaatsen die vanaf de open­ba­re weg zicht­baar zijn. Pa­ro­chies die een pro­ces­sie of een openlucht­vie­ring willen hou­den wordt geadviseerd hierover tevoren contact met hun plaat­se­lijke over­heid op te nemen.

Zingen

De richt­lij­nen met betrek­king tot zingen wij­zigen op 5 juni nog niet, met uit­zon­de­ring van zingen door kin­de­ren tot en met 12 jaar. Volgens des­kun­digen is zingen door koren pas weer verant­woord vanaf het risico­ni­veau ‘waak­zaam’ dan wel als er min­der dan 1200 nieuwe besmet­tingen per dag zijn. Op dit moment bevindt Neder­land zich nog niet op dat risico­ni­veau. Dit betekent dat voorlopig de richtlijn gehand­haafd blijft dat één cantor of maximaal vier zan­gers kunnen zingen. Voor kin­de­ren t/m 12 jaar kan een uit­zon­de­ring gemaakt wor­den. De over­heid heeft aan­ge­kon­digd te ver­wach­ten dat per 30 juni ver­dere ver­soe­pe­lingen kunnen ingaan.

De bis­schop­pen hopen eind juni meer dui­de­lijk­heid te kunnen geven over de vraag wanneer koren weer verant­woord kunnen gaan repe­te­ren en zingen tij­dens vie­rin­gen. De bis­schop­pen hou­den ook overigens in de ko­men­de weken een vin­ger aan de pols waar het gaat om moge­lijk­he­den tot ver­soe­pe­ling van de corona­maat­re­ge­len.

Samen Eucha­ris­tie vieren

Het is deze maand precies een jaar gele­den dat - op 1 juni - de publieke vie­rin­gen in de kerken kon­den wor­den hervat en dat vanaf 14 juni op het hoog­feest van Sacra­ments­dag de Heilige Communie weer kon wor­den uit­gereikt. Pa­ro­chies en hun gelo­vi­gen zijn in ge­za­men­lijk­heid een lange weg gegaan en gaan nu een tijd tegemoet waarin zij weer met meer mensen samen de Eucha­ris­tie kunnen vieren als bron en hoogte­punt van heel het chris­te­lijk leven (Vaticanum II, Lumen Gentium 11), tot opbouw van de Kerk in de wereld van nu. Dit vervult de bis­schop­pen met dank­baar­heid en blijd­schap.